Rolls-Royce har aldri levert ut så mange nybiler som de gjorde i 2022. (Fotos: Rolls-Royce)

Det ble solgt en masse superdyre Rolls-Royce i fjor

I snitt fikk 16 kunder utlevert sin nye Rolls-Royce hver eneste dag i 2022, og RR har lagt bak seg et nytt rekordår.


Det dyreste «masseproduserende» merket er muligens Bugatti, og hyperbilmerket kunne nylig annonsere en ny utleveringsrekord for ett år ‒ de klarte nemlig å sette sammen hele 80 nye Bugattier som ble levert ut til kunder i 2022.

Et merke som ikke har like dyre biler, men som kanskje er verdens mest luksuriøse merke, er Rolls-Royce. Også bilene med RR-logoen koster sine millioner, men det setter åpenbart ikke noe demper på kjøpeiveren ute blant rikfolket.

-->
For:

‒ 2022 har vært et viktig år for Rolls-Royce Motor Cars. Ikke bare avslørte vi Rolls-Royce Spectre, vår første helelektriske seriemodell noensinne, det var også det første året vi noen gang leverte mer enn 6.000 biler i løpet av en enkelt 12-måneders periode, med sterk etterspørsel over hele vår produktportefølje, sier administrerende direktør Torsten Müller-Ötvös.

‒ Men som et ekte House of Luxury er ikke salg vårt eneste mål på suksess. Vi er ikke og vil aldri bli en volumprodusent. Skreddersydd er Rolls-Royce, og provisjonene var også på rekordnivå i fjor, mens våre kunders forespørsler ble stadig mer fantasifulle og teknisk krevende – en utfordring vi entusiastisk omfavner.

Framtiden bør også se ganske så lys ut for det britiske merket, som senere i år skal lansere elbilen med det Bond-klingende navnet Spectre. Den blir garantert en ettertraktet bil nå som bilverden stadig vrir fokus over mot nullutslipp. Den første Spectre-bilen skal utleveres i løpet av 4. kvartal.

Denne elektriske satstingen og de skreddersydde bilene som de nå tilbyr har også skapt 150 nye jobber hos Rolls-Royce, og totalt jobber det nå rundt 2.500 mennesker med over 50 ulike nasjonaliteter i Goodwood. 2023 representerer også 20 år på den plassen, så forvent flere Goodwood-markeringer utover året.

Bølgen de rir på inn i 2023 er 6.021 biler høy, noe som er 8 prosent mer enn den tidligere bestenoteringen på 5.586 leverte nybiler i 2021. Og da er det greit å huske at Rolls-Royce faktisk er 118 år gammel.

Som vanlig finner vi de fleste RR-kjøperne i USA, men billandet må se opp. For de har allerede mistet status som det største billandet til Kina, og nå er også verdens mest befolkede land den nest største kjøperen av luksusbilene fra Rolls-Royce.

Britene gjør nemlig sitt for å kapre flest mulig kunder i Kina, og har åpnet utsalg i gigabyer som Shanghai, Beijing, Hangzhou og Shenzhen. Og med en elbil som Spectre på gang bør ting se ganske lyst ut for Rolls-Royce i Kina.

Britene sier at etterspørselen er stor for alle modellene de tilbyr, og ikke overraskende er det SUV-modellen Cullinan som er den store favoritten. Ghost er spesiell populær i Asia, mens de litt mer spesielle Black Badge-utgavene har opplevd økende etterspørsel i 2022.

‒ Vi har lyktes fordi vi lytter og konsekvent utvikler produktene våre i tråd med kundenes smak og krav, bevisst forynger merkevaren vår samtidig som vi beholder vår medfødte eksklusivitet og sjeldenhet, sier Müller-Ötvös.

‒ Produktporteføljen vår har utvidet seg betydelig, og senere i år vil vi lansere verdens første ultra-luksus elektriske supercoupé ‒ Rolls-Royce Spectre, legger han til.

Framtiden ser med andre ord lys ut for det 118. år gamle luksusmerket.

Les også:

Les mer om:

Nyheter