Om du har noen år på baken, eller er usedvanlig
filminteressert, så husker du filmen «The Italian Job». Denne lyder kanskje
kjent også for de litt yngre, for det er nemlig slik at den ble spilt inn på
nytt igjen i 2003 med stjerner som Ed Norton, Mark Wahlberg og Charlize Theron
i hovedrollene. Men den originale kom tilbake i 1969, og Michael Caine var
den store stjernen.
gjennom Torino, men det var også noen andre biler som ikke var lette å glemme. For eksempel en Aston Martin DB4 og Jaguar E-Type (ja, det
var en engelsk film), og ikke minst en italiensk lekkerbisken. En oransje Lamborghini Arancio Miura, bedre kjent som Miura
P400. Paramount Picture så for seg en skikkelig sportsbil til
åpningsscenen gjennom Store Sankt Bernhard-passet mellom Sveits og Italia, og
kontaktet Lamborghini. Problemet var at sportsbilen skulle vrakes i filmen, noe ingen var veldig hypp på. Det løste seg da Paramount fant en allerede krasjet oransjefarget Miura, og dermed kunne Lamborghini levere en lignende bil som de kunne bruke til kjørescenen.
P400 gjennom passet, ødela filmstudioet en allerede ødelagt Miura under selve krasjscenen. Noen år senere ble det klart at bilen som ble vraket ikke
var den samme som Brazzi kjørte, og en vill biljakt på stjernen fra åpningsscenen
startet. De fem neste tiårene jaktet entusiaster og samlere over hele
verden på bilen, men sporene var få og ofte motstridende. Kaiser Collection of Vaduz (Liechtenstein) eier en identisk
Miura P400, og bestemte seg for å sjekke ut om dette faktisk kunne være den forvunnede
bilen. De kontaktet Lamborghini Polo Storico, som satte i gang et
detektivarbeid som politifolkene i «The Italian Job» helt sikkert kunne tatt
lærdom av.
Polo Storico gikk grundig til verks. De sjekket bilen, snakket med entusiaster
og tidligere medarbeidere, som for eksempel Enzo Moruzzi som leverte bilen og
kjørte stuntscenene i filmen. Til slutt pekte alle bevisene på at bilen, med chassisnummer
#3586, var den eksakt samme som ble brukt i filmen. Og, for de som kan regne, skjer det altså akkurat når den legendariske filmen runder 50 år. Den hadde for øvrig premiere i juni 1969. Det var altså Moruzzi som leverte bilen til settet, noe han
gjorde mange ganger til viktige klienter. − Det var en Miura P400 nesten klar på produksjonsbåndet, i
riktig farge, venstre-kjøring og med hvit skinninnredning, husker Moruzzi. − Den var estetisk identisk med den skadde, og vi bestemte oss for å bruke den til filmen. Det eneste som bekymret oss var de elegante hvite skinnsetene, gitt at bilen måtte komme tilbake til Sant'Agata i perfekt stand. Så, jeg ba om at de ble tatt ut, erstattet dem med et sett med svarte skinnseter som vi brukte til testing. Avsløringen kom med nakkestøttene, som på Miura er festet til glasset som skiller førerhuset og motorrommet, som ikke kunne erstattes i tide. I filmen kan du se de originale hvite nakkestøttene. Etter at bilen returnerte fra filmsettet, ble den solgt til
en italiener i Roma. Etter 50 år, og eid av både italienske og internasjonale
entusiaster, har den altså havnet i bilsamlingen til Fritz Kaiser, som også er
grunnlegger av «The Classic Car Trust». Kaiser kjøpte bilen i 2018, og det skulle altså vise seg å
være en ekte legende. Her er traileren til «The Italian Job», som passende nok het «Den ville biljakten» på norsk. Den jakten er altså over nå.