Små biler har alltid hatt en egen sjarm. Biler som Bobla, den gamle Fiat 500 og den første Mini-modellen er tre prakteksemplarer på dette området. Men det finnes selvsagt også unntak, og norske Buddy var liten og ganske så sjarmløs, var den ikke?
En av de aller minste bilene i europeisk historien er helt klart BMW Isetta, en bil som kun målte drøyt 2,2 meter i lengden. Den knøttlille Volkswagen Up er til sammenligning 3,6 meter lang, mens BMW’s aller minste bil i dag, i3, er som en gigant å regne med sine drøye 4 lengdemeter.
-->
BMW produserte den bittelille bilen som originalt var designet av italienske Iso fram til 1962, men da var dessverre det eventyret over.
Men det er selvsagt ikke enkelt å glemme en slik bil, og det har da heller ikke tyske ElectricBrands gjort.
Så da rettighetshaverne Artega havnet i økonomiske vansker, trådde ElectricBrands til og kjøpte like godt opp selskapet.
Dermed reddet de også nyutgivelsen av den lille bilen som utrolig nok ble brukt til å smugle folk fra Øst- til Vest-Tyskland den gang muren delte byen i to.
«Nye Isetta» følger selvsagt med tiden, men selv om den nå er en ren elbil har den heldigvis beholdt den store sjarmen som bilen på 1950-tallet kunne øse av seg.
Reaksjonene har selvsagt ikke latt vente på seg, og applausen har faktisk vært så høy at ElectricBrands har kjørt på med et par nye varianter ‒ en kargoversjon og en toppløs versjon.
Utgangspunktet er altså den 2,48 meter lange og 1,50 meter brede Evetta, som i likhet med navnesøster Isetta også har en inngangsdør fremme. Den er riktignok ikke laget av gamle kjøleskapdører, som Iso brukte da de lagde den originale mikrobilen.
Det prinsippet er fulgt videre til den toppløse og nye utgaven kalt Evetta Openair.
Men en nyhet i denne er at batteriet har vokst, og kabrioletutgaven kan by på et på 18 kWh som standard. Det betyr som kjent bedre rekkevidde, som nå lander en eller annen plass rundt 200 kilometer.
Toppfarten er kanskje høyere enn man skulle tro, for her risikerer du fartsbot selv i 80-sonen. Evetta Openair klarer nemlig 90 km/t.
ElectricBrands opplyser at utgaven Evetta Openair First Edition skal lages i et begrenset opplag av 999 biler, og at leveringene forhåpentligvis starter i midten av 2023.
‒ Vi er veldig stolte av vår Evetta. Den er alt-i-ett: Den ser bra ut, er plassbesparende i byen, effektivt og bærekraftig. Ikke bare går den på batterier, men den er designet slik at enkeltdeler enkelt og uten komplikasjoner kan skiftes ut, sier ElectricBrands-leder Martin Henne.
‒ Vi ser for oss at Evetta ikke bare kjøres på en bærekraftig måte, men også for å skape et bærekraftig kjøretøy når det gjelder reservedeler og resirkulering. Vi er overbevist om at dette konseptet gjør Evetta unik.
Og som du kan se av bildene under, har familien ikke bare økt til to modeller ‒ men faktisk tre. De har nemlig også på gang en slags pickup ‒ kanskje til og med verdens minste sådanne?
Ikke vet vi, men det vi vet er at de fleste helt sikkert får et smil over fjeset når de ser en Evetta kommer rullende.
Les også: