I 2015 kunne man nok ane hva som var på vei. Tesla fikk stadig mer fotfeste med Model S, BMW hadde kastet seg på elbil-trenden med i3 og en stor skandale feide gjennom bilindustrien ‒ utslippsjukset døpt Dieselgate.
Så nesten som et trylleslag handlet det plutselig om nullutslippsbiler, og som vi vet er resten historie.
-->
En som kanskje ikke var 100 prosent heldig med timingen var McLaren, som hadde et svært så lovende prosjekt på gang i 2015.
570S Coupé introduserte nemlig en helt ny satsing fra det britiske sportsbilmerket, for nå skulle de lage sportsbiler som også var tilgjengelig for en litt bredere kundegruppe. Slike skulle inn i en ny sportsbilserie, og det var en voldsom satsing.
Ytterligere seks kjernemodeller fulgte ganske så raskt, nemlig 540C, 570GT, 570S Spider, 600LT Coupé, 600LT Spider og 620R. Sistnevnte var den virkelige råtassen i familien, og tok Sports Series enda et hakk nærmere racerbanen.
Denne var nemlig inspirert av racerbilutgaven av 570S GT4, og var så nær en gatelovlig racerbil som McLaren klarte å komme med slike biler.
Den lille råtassen kunne skryte av en 3.8-liters motor med to turboer, og modellnavnet avslørte antall hestekrefter ‒ 620 potente hester. Den arvet en rekke løsninger fra racerbilen, slik som en aeropakke, bredere hjulstilling, lavere bakkeklaring, karbonbremser og diverse chassis-komponenter.
Resultatet var at den utviklet formidable 185 kilo med marktrykk i 250 km/t, så 620R kunne virkelig sluke svinger rundt en racerbane.
Oppskriften ble en suksess, og den sterkeste i sportsserien har blitt solgt over store deler av Europa, i Midtøsten og i Afrika. De fleste har haket ut R Pack på ekstrautstyrslisten, og den har selvsagt bidratt til at det totale salget av Sports Series har rundet 8.500 eksemplarer ‒ meget habilt til å være slike biler.
Så selv om McLaren kanskje bommet litt på timingen, ble serien en stor suksess. Men nå er det slutt.
Britene har allerede satt i gang utviklingen av en mer elektrifisert sportsbil som brøyter vei for en ny serie, og dermed fikk sportsserien kun leve i knapt seks år.
Britene har ikke sagt all verden om den kommende sportsbilen, foruten at de utvikler nemlig et nytt hybrid drivsystem kalt High-Performance Hybrid (HPH). Bilen skal få en V6-motor kombinert med et ukjent elmotor-system.
Den aller siste bilen i Sports Series er som det hør og bør en 620R, og ble satt sammen i desember.
Hvor denne bilen skal sier ikke McLaren noe om, og det er vel uansett sannsynlig at produsenten selv beholder det aller siste eksemplaret av serien som brøytet vei fra sportsbiler til et enda bredere publikum.
Uansett tar vi farvel med den morsomme serien med bilder av den siste bilen, ganske så eksakt seks år etter at 570S Coupé ble vist fram under New York Auto Show i april 2015.
Så her rir McLaren 620R inn i solnedgangen for siste gang:
Les også: