Mercedes har ikke glemt direktørene opp i alle de nye elektriske modellene, og klinker nå til med den ultimate bilfrakteren ‒ en Mercedes-Maybach S-klasse.
Mercedes sier at bilen er en ny definisjon på luksus, og vi skal ikke krangle med dem om det. For dette er altså en luksusversjon av nye Mercedes S-klasse, en i utgangspunktet særs imponerende bil.
Dette er altså en rendyrket direktørbil, noe som betyr at Mercedes har ryddet enda mer plass på innsiden. Det har de gjort ved å forlenge Maybach-utgaven, og fokusert enda mer på de som sitter i baksetene.
-->
Bilen, eller vognen om du vil, er 5,47 meter lang, 1,92 meter bred og 1,51 meter høy, og akselavstanden er på formidable 3,40 meter ‒ 18 cm mer enn S-klasse.
Kort fortalt en den nye Mercedes-Maybach S en litt større og mer luksuriøs utgave enn topputgaven av den nye S-klassen, noe som betyr alle de som teknologiske hjelpemidlene og løsningene som den ferske S-klasse kan tilby finner vi også i Maybach-utgaven.
Men de i baksetet får også en del som ikke S-klassen kan by på, i tillegg til mer plass å boltre seg på.
De som skal ut og inn av baksetene trenger ikke å bekymre seg over de digre bakdørene, for disse er elektriske. Det betyr at dørene åpner seg veldig enkelt, selv når bilen står parkert i en bakke.
Folkene bak skal heller ikke bli sjenert av lyder, for Mercedes har satt inn samme løsninger som man finner i hodetelefoner med støydemping. Prinsippet er det samme, og systemet reduserer uønskede lavfrekvente lyder ved bruk av motfasede lydbølger. Her må audiosignalene nå øret på ufattelige tre millisekunder for å overdøve veistøyen.
Det er mulig å få bilen levert med et kjøleskap, selvsagt er det dét. I så fall kan de bak justere tempen fra 1 til 7 grader, alt ettersom hvilke type væske som settes inn. Og du trenger heller ikke å huske champagneglassene, for det er selvsagt et til hver av de i baksetene.
Ja, det er selvsagt massasjeseter hvor det meste kan bli massert, og det er også mulig å få rettet varmluft mot nakke og skuldre om det skulle bli litt kjølig der bak.
Setene kan stilles inn i de meste av posisjoner som måtte ønskes, så det bør helt klart mulig å få seg en powernapp i den stille kabinen.
Man skal kanskje tro at dette er en bil for et veldig smalt markedet, men så feil kan man ta.
For det er en veldig god grunn til at Mercedes har klar Maybach-utgaven så raskt etter nye S-klasse er vist fram, for det er veldig mange direktører ‒ spesielt i Kina.
Siden bilen ble lansert tilbake i 2015 har Mercedes levert mer enn 60.000 slike biler. Ja, 60.000!
Bare i 2019 ble det solgt 12.000 eksemplarer, og deler vi dette på 365 dager betyr det nesten 33 Maybach S hver eneste dag. Nærmest ufattelig, og selvsagt ny rekord.
Og hvem trenger mest plass? Jo, naturligvis kineserne med en snitthøyde på knappe 1,73 meter. Her har Mercedes levert rundt 600 Maybach S-klasse hver måned, noe som steg til 700 eksemplarer i 2019.
Nå blir nok koronaåret 2020 litt annerledes, men kjenner vi direktørene rett så er en ny Maybach S noe de tar seg råd til uansett.
Det viktigste for oss ikke-direktører er bildene, for nærmere enn det kommer vi nok ikke loungen i den ultimate luksusvognen.
Og de har vi heldigvis mange av, så her kan du drømme deg bort fra hverdagen et lite minutt.
Les også: