Den ultimate batteritesten

Scania smeller like godt en bil rett inn i batterikassa i en voldsom krasjtest. Se video.


Det er selvsagt ikke bare de som lager personbiler som utvikler batteridrevne kjøretøy, for også resten av landtransporten skal over på grønnere løsninger.

Lastebilprodusenten Scania, eid av den store Volkswagen-gruppen som satser beinhardt på elbiler, er en av de som jobber for å få ned klimautslippene.

-->
Store og tunge lastebiler trenger selvsagt også svære batteripakker om de skal fungere i hverdagen, og Scania utvikler to versjoner for el-lastebilen. En med ni batterimoduler som totalt pakker 300 kWh, og et mindre et på 165 kWh som består av fem pakker med litium-ion-batterier.

Dette gjør at de helelektriske lastebilene får en rekkevidde opp mot 250 kilometer, og bør fungerer ganske så greit for litt kortere transport.

Men en utfordring med å montere på digre batteripakker er trafikksikkerheten, for disse kan potensielt føre til mye skader om uhellet er ute.

Scania, et svensk merke som er like opptatt av sikkerhet som Volvo, tar selvsagt dette på alvor. Faktisk så mye at de tester batterikassen på en ganske så ekstrem måte.

En voldsom sidekrasj er ikke noe som noen lengter etter ‒ foruten Scania-ingeniørene. De bruker nemlig flere måneder på å preppe en megatest av batteripakken.

‒ Og så er det over på noen sekunder, sier testingeniør Jakob Leygraf ved utviklingsavdelingen til Scania.

Forberedelsene inkluderer selvsagt en masse simuleringer som skal avdekke hvor mye batterikassen tåler, men teorien er som kjent en ting. Praksisen er en annen.

Utfordringen til ingeniørene er at lastebiler med små elmotorer blir ganske forskjellig fra de som har digre dieselmotorer, og hele strukturen for lastebilen blir annerledes med en lastebil i elektrisk drakt.

Målet er at energien som oppstår når en bil smeller inn i en lastebil fordeler seg mest mulig bort fra kritiske komponenter, slik som en batterikasse helt klart er.

‒ Siden vi vil at krasjtesten er mest mulig autentisk, bruker vi en virkelig bil til krasjen. Dette gir mer stress på strukturen enn om vi hadde brukt en vanlig rambukk, forklarer Mikael Littmann, sjef for mekanisk testing.

Og de er langt fra sikre på resultatet, for:

‒ Dette er den ultimate testen, og vi gjør dette på ekte.

Derfor har de også hentet inn brannfolk når testen skal gjennomføres, slik at alle forholdsregler er tatt.

Og testresultatet? Vel, batteripakken klarte seg helt fint den. Da var det verre med bilen.

Sjekk selv:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter