I februar ble det åpnet for bestillinger av det som er en viktig bil for Renault. Det var nemlig neste generasjon Scenic, en elbil som skal følge i hjulsporene til blant annet Renault Zoe.
Det er all grunn til å tro at dette blir en populær elbil, for den har en vinnende kombinasjon ‒ pris og rekkevidde. Startprisen befinner seg langt under 400.000 kroner, mens rekkevidde for den som ruller aller lengst er oppgitt til 622 kilometer.
Han har dermed vært vitne til de teknologiske fremskritt fra en generasjon til den neste, og opplevd hvordan både bilen og ikke minst fabrikken stadig har blitt bedre og mer moderne.
Før 2. generasjon dukket opp i 2003 ble det gjort ytterligere forbedringer, for eksempel halvautomatisering av cockpitinstallasjonen, noe som reduserte den fysiske belastningen som kreves for å plassere den.
I 2009 kom 3. generasjon, og da ble modellen til den vi kjenner i dag. For da ble Megane-navnet droppet, og bilen het kun Renault Scenic.
Det ble feiret med ankomsten av svingmonteringslinjer, hvor kjøretøyer kunne heves og senkes for å passe monteringsoperasjoner. Det var en fantastisk innovasjon for operatører.
4. generasjon gjorde sin inntreden i 2016, og med den digitaliseringen av produksjonslinjer. Kjøretøy og deler er nå permanent koblet til fabrikken, noe som muliggjør mye bedre overvåking av forsyningskjeden, forklarer Renault.
Så har vi Scenic E-Tech electric, den radikale evolusjonen.
For 5. generasjon Scenic blir en 100 prosent elektrisk modell, designet på en dedikert AmpR Medium-plattform. Det krever selvsagt sitt også av fabrikken.
Det historiske Douai-anlegget blir transformert for å imøtekomme denne nye elektriske plattformen, som krevde en investering på 550 millioner euro. Det er 6,3 milliarder kroner, og mange milliarder mer enn Operahuset i Oslo kostet tilbake i 2003.
En ny, fleksibel monteringslinje har plass til opptil fire plattformer for konstruksjon av et bredt spekter av kjøretøy.
Arbeidsstasjonene har blitt omorganisert for å sikre maksimal fleksibilitet, og samlebåndet er bygget om for å integrere batteriinstallasjon i flyten.
Ombyggingen har også gjort det mulig å gjennomføre en rekke endringer på arbeidsstasjonene, inkludert introduksjonen av «full kitting», som betyr at operatørene kan ha alle nødvendige deler innen rekkevidde.
Ifølge Franck er det to ting som ikke ser ut til å ha endret seg ‒ bekymringen for sikkerhet som fabrikken alltid har hatt fokus på, og kameratskapet i teamene. Han beskriver kollegaene som en familie, med mye solidaritet mellom operatørene, og samholdet har gjort sitt til at han nå er der på 42. året.
I dag er erfarne Franck ansvarlig for behendighetsskolen.
‒ Jeg har vært i stand til å vokse fra operatør til enhetsleder, og hatt en rekke stillinger i de forskjellige produksjonsavdelingene før jeg ble trener, sier han.
Han lærer opp alle nyankomne, så vel som senioroperatører, og kjører statiske og dynamiske treningsøkter for å hjelpe dem å mestre bevegelsene, tråkkfrekvensen og presisjonen som trengs for å være operative på samlebåndet.
På samme tid lærer han bort ånden han selv opplevde da han startet i Douai for over 40 år siden.
Med ankomsten av nye Megane og Scenic E-Tech Electric, og snart også Renault 5 E-Tech Electric, tar en ny elektrisk æra form.
Franck oppfordrer lærlingene sine til å gå utover det de lærer med ham, overbevist om at framgang fortsatt er den beste garantien for fabrikkens langsiktige framtid.
Resultatet får vi forhåpentlig oppleve allerede i mai, for da skal de første 5. generasjon Scenic være på plass her i Norge.
Så hva med Megane? Vel, den siste generasjonen er på plass i form av den helelektriske Megane E-Tech electric, men Scenic-navnet får den ikke lenger bruke.
Her er bilder av den som nå eier det, kommende Renault Scenic E-Tech Electric: