I februar ble det åpnet for bestillinger av det som er en viktig bil for Renault. Det var nemlig neste generasjon Scenic, en elbil som skal følge i hjulsporene til blant annet Renault Zoe.
Det er all grunn til å tro at dette blir en populær elbil, for den har en vinnende kombinasjon ‒ pris og rekkevidde. Startprisen befinner seg langt under 400.000 kroner, mens rekkevidde for den som ruller aller lengst er oppgitt til 622 kilometer.
Nå skal det sies at den som bikker 600 kilometer også runder 400.000 kroner ganske enkelt, så det koster ikke overraskende litt for de som skal ha en virkelig langdistanseutgave.
At bilen skulle ende opp som en elbil trodde ingen tilbake i 1996, for det var nemlig da navnet for aller første gang dukket opp. Eller det er ikke helt riktig.
Renault hadde nemlig en bil som het det også før den tid, og det kommer vi til.
For vi skal ta for oss den lange reisen som Scenic her vært gjennom, en bil som når den nå går inn i 5. generasjon blir helelektrisk.
Den ferden tar vi sammen med Franck Lucas, en leder som har jobbet på Douai-fabrikken i Frankrike i 41 år, og som har vært med på ferden til Scenic.
Han har dermed vært vitne til de teknologiske fremskritt fra en generasjon til den neste, og opplevd hvordan både bilen og ikke minst fabrikken stadig har blitt bedre og mer moderne.
Da Franck Lucas begynte sin karriere tilbake i 1982, jobbet han som monteringsoperatør på verkstedet med å klargjøre dashbord for Renault 11. Han fikk stadig nye stillinger, og var også med på fødselen til Megane, den produksjonsmodellen som først bar Scenic-navnet.
Megane var en ny kompakt modell som erstattet Renault 19 i 1995, og året etter dukket det opp en versjon Megane Scenic. Denne ble faktisk historiens aller første kompakte MPV, og navnet var ikke tilfeldig.
Det franske merket laget nemlig en liten konseptbil i 1991 med forkortelsen S.C.E.N.I.C., noe som sto for «Safety Concept Embodied in a New Innovative Car». Det navnet adopterte altså den nye versjonen av Megane.
1. generasjons Scenic ble en umiddelbar suksess, og Renault skuflet ut nærmere 2,8 millioner slike biler. Og det er kanskje ikke så rart, for dette var virkelig en god bil.
Den dro blant annet inn den prestisjetunge prisen «European Car of the Year» i 1997, og denne bragden skulle Scenic E-Tech electric, altså den helt nye, gjenta hele 27 år senere. Årets bil i Europa 2024 er nemlig denne.
‒ Jeg har vært så heldig å kjenne alle fem generasjonene av Scenic. Det er ikke lenger den samme bilen, men den har fortsatt samme ånd. For en utvikling! slår Franck Lucas, nå en enhetsleder ved Douai Ampere ElectriCity Manufacture, fast.
Franck husker fortsatt de første Scenic-delene han jobbet med, dørene. Han skjønte umiddelbart at Renault hadde tatt et stort sprang framover med den nye modellen, med et romslig interiør som var totalt nyskapende på den tiden.
Faktisk var den så nyskapende at Douai-fabrikken selv måtte fornye seg for å matche ambisjonene til modellen. Det kom til nye roboter, og i tillegg ble alle operasjonsmetodene redesignet, spesielt ergonomien til arbeidsstasjonen som gir større bevegelsesfrihet for operatørene.
Før 2. generasjon dukket opp i 2003 ble det gjort ytterligere forbedringer, for eksempel halvautomatisering av cockpitinstallasjonen, noe som reduserte den fysiske belastningen som kreves for å plassere den.
I 2009 kom 3. generasjon, og da ble modellen til den vi kjenner i dag. For da ble Megane-navnet droppet, og bilen het kun Renault Scenic.
Det ble feiret med ankomsten av svingmonteringslinjer, hvor kjøretøyer kunne heves og senkes for å passe monteringsoperasjoner. Det var en fantastisk innovasjon for operatører.
4. generasjon gjorde sin inntreden i 2016, og med den digitaliseringen av produksjonslinjer. Kjøretøy og deler er nå permanent koblet til fabrikken, noe som muliggjør mye bedre overvåking av forsyningskjeden, forklarer Renault.
Så har vi Scenic E-Tech electric, den radikale evolusjonen.
For 5. generasjon Scenic blir en 100 prosent elektrisk modell, designet på en dedikert AmpR Medium-plattform. Det krever selvsagt sitt også av fabrikken.
Det historiske Douai-anlegget blir transformert for å imøtekomme denne nye elektriske plattformen, som krevde en investering på 550 millioner euro. Det er 6,3 milliarder kroner, og mange milliarder mer enn Operahuset i Oslo kostet tilbake i 2003.
En ny, fleksibel monteringslinje har plass til opptil fire plattformer for konstruksjon av et bredt spekter av kjøretøy.
Arbeidsstasjonene har blitt omorganisert for å sikre maksimal fleksibilitet, og samlebåndet er bygget om for å integrere batteriinstallasjon i flyten.
Ombyggingen har også gjort det mulig å gjennomføre en rekke endringer på arbeidsstasjonene, inkludert introduksjonen av «full kitting», som betyr at operatørene kan ha alle nødvendige deler innen rekkevidde.
Ifølge Franck er det to ting som ikke ser ut til å ha endret seg ‒ bekymringen for sikkerhet som fabrikken alltid har hatt fokus på, og kameratskapet i teamene. Han beskriver kollegaene som en familie, med mye solidaritet mellom operatørene, og samholdet har gjort sitt til at han nå er der på 42. året.
I dag er erfarne Franck ansvarlig for behendighetsskolen.
‒ Jeg har vært i stand til å vokse fra operatør til enhetsleder, og hatt en rekke stillinger i de forskjellige produksjonsavdelingene før jeg ble trener, sier han.
Han lærer opp alle nyankomne, så vel som senioroperatører, og kjører statiske og dynamiske treningsøkter for å hjelpe dem å mestre bevegelsene, tråkkfrekvensen og presisjonen som trengs for å være operative på samlebåndet.
På samme tid lærer han bort ånden han selv opplevde da han startet i Douai for over 40 år siden.
Med ankomsten av nye Megane og Scenic E-Tech Electric, og snart også Renault 5 E-Tech Electric, tar en ny elektrisk æra form.
Franck oppfordrer lærlingene sine til å gå utover det de lærer med ham, overbevist om at framgang fortsatt er den beste garantien for fabrikkens langsiktige framtid.
Resultatet får vi forhåpentlig oppleve allerede i mai, for da skal de første 5. generasjon Scenic være på plass her i Norge.
Så hva med Megane? Vel, den siste generasjonen er på plass i form av den helelektriske Megane E-Tech electric, men Scenic-navnet får den ikke lenger bruke.
Her er bilder av den som nå eier det, kommende Renault Scenic E-Tech Electric: