Dette er en ganske unik bergingsbil. (Fotos: Viking)

Den første el-bergingsbilen

Viking setter i drift den første batterielektriske bergingsbilen i Skandinavia.


Redningstjenesten skal over på løsninger som gjør de mer bærekraftig, og et selskap som Viking har for eksempel siden 2020 hatt flere mindre servicebiler med elektrisk drivlinje.

Men det man tenker på når det kommer til veihjelp er først og fremst de store og tunge lastebilene, og i det segmentet har overgangen til batterielektrisk latt vente på seg.

Men nå skjer den.

‒ For oss i Viking signaliserer denne bergingsbilen målsetningen om å kutte utslipp, sier Svein Setrom i Viking Redningstjeneste.

De har nemlig høstet så gode erfaringer fra de mindre servicebilene med elektrisk motor at de nå tar steget til de store.

Bilen som tar det historiske steget er en batterielektrisk lastebil (BEV) fra Scania, og mer bestemt en 2-akslet 25P som er tilgjengelig enten med en batteripakke på 165 kWh eller 300 kWh.

Viking har gått for det største batteriet, og opplyser at med den elektriske bergingsbilen har en rekkevidde på inntil 250 kilometer under normal kjøring.

Bilen er utstyrt med Scanias elektriske kraftuttak som forsyner påbygget på bilen med olje til driften, opplyser Viking.

De sier videre at Vang Auto-Service har levert påbygget fra italienske Omars, og påbygget er likt det Viking bruker på flere av sine Scania-bergingsbiler med dieselmotor.

Viking som altså er opptatt av utslippsfrie og miljøvennlige tjenester er en stor aktør i Skandinavia, og har totalt 500 bergingsbiler i Norge, Sverige og Danmark.

Totalt løser bilene rundt fem millioner oppdrag i året, og stasjonen i Oslo som nå får den elektriske bergingsbilen er den eneste egeneide i Norge og har rundt 50.000 oppdrag i året.

Og en av grunnene til de mange oppdragene er litt mystisk.

‒ De siste årene har vi sett stadig flere punkteringer. Vi har ikke noen helt sikker grunn, men både tyngre biler og færre som har reservehjul i bilene kan være blant årsakene, sier Setrom.

I tillegg til bergingsbilen har Norsk Scania i samarbeid med Vang Auto-Service også bygget opp en batterielektrisk TMA-bil, og dette er såkalte putebiler som brukes til å sikre skadesteder langs veier med stor trafikk.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter