Britiske GTO Engineering har en stor kjærlighet for gamle sportsbiler, og i fjor kunne de vise fram en ganske så oppsiktsvekkende versjon av 1960-modellen Ferrari 250 GT SWB Berlinetta Competizione. Bilen het 250 SWB Revival, og var håndbygd som en slags moderne utgave av ikonet. Kundene kunne også velge mellom diverse V12-motorer og girkasse, noe som selvsagt ikke var mulig med den originale modellen.
Dette ga så mye mersmak at de kastet seg på et nytt prosjekt, og denne gang handler det om å lage seg en egen bilmodell. Prosjektet har gått under kodenavnet Moderna, og målet er en bil under ett tonn med en V12-motor og en 60-tallsinsipirert manuell girkasse.
-->
Hele bilverden jublet, og var litt skeptiske.
‒ Det har vært en overveldende strøm av beundring for det vi gjør, og vi har skjønt at noe faktisk er litt skeptisk om vi virkelig skal lage en V12-drevet, sub-tonns sportsbil med en 60-tallsfølelse ‒ men med moderne pålitelighet, moro og produksjonskvalitet, sier grunnlegger Mark Lyon.
‒ Nå vil vi faktisk si til disse, ja, det skjer, og vi holder oss til vår opprinnelige plan og tidsskjema. Vi er også glade for å ha mottatt tidlig kundeordrer, og vi takker dem for tilliten rundt vår visjon og virksomhet.
I november viste GTO Engineering fram datategninger og illustrasjoner av bilen, men nå har de kommet så langt at vi også får se ekte bilder av bilen.
Og dette ser jo svært så lovende ut, gjør det ikke?
Når man skal lage en moderne sportsbil basert på et design fra 1960-tallet, teller de små detaljene ekstra mye. Så GTO Engineering har brukt masse tid på ting som dørhåndtak, speilhus og felger, som forresten er i 18 tommer.
For å få vekten under 1.000 kilo har de benyttet nye materialer som for eksempel karbonfiber, mens motoren fortsatt er en 4-liters V12 som bør sørge for å sende denne ganske raskt opp til 100 km/t. Hvor fort får vi visstnok vite i neste måned, for de skal de slippe spesifikasjoner rundt retrobilen.
Men en ting vet vi, nemlig navnet.
For den heter ikke Moderna, men har fått navnet Squalo.
Her har de nok en gang sett til Italia, og det betyr rett og slett en hai.
Prisen for en moderne utgave av en 60-talls Ferrari sier de ikke noe om, men at den blir billigere enn en Ferrari 250 GTO kan vi garantere. I 2019 solgte nemlig auksjonshuset RM Sotheby's en slik fra 1962, og da hammeren falt var en budgiver 48 millioner dollar fattigere. Regnet med dagens valutakurs kostet den altså 400 millioner kroner.
Da er det kanskje smartere å gå for en GTO Engineering Squalo, for også denne kan skilte med sportslige linjer fra 1960-tallet.