Hyundai startet på sitt elbileventyr allerede i starten av 2016, og viste da frem modellen som kun heter Ioniq, et lite kinderegg av en bil. Den er nemlig tilgjengelig både som hybrid, ladehybrid og som en helelektrisk versjon.
Året etter kunne de presentere den kompakte SUV-modellen Kona, som i 2018 også kom som en ren elbil. Til slutt kunne de for halvannet år siden avduke sin aller første rene elbilmodell, Ioniq 5, satt sammen på den nye E-GMP-plattformen.
-->
Elbilene til det koreanske merket har utvilsomt blitt bedre for hvert forsøk, og Ioniq 5 har da også dratt inn en rekke store priser ‒ inkludert den største av dem alle ‒ årets bil i verden 2022.
Også nestemann ut er satt sammen på E-GMP-plattformen, og er en slags storesøsteren til Ioniq 5. Eller mer eksakt, den er en streamliner, og grunnen er selvsagt den unike ytre designet.
Ioniq 6 ble vist fram i sommer, og Hyundai har åpenbart tenkt på det som de aller fleste som skal kjøpe elbil snakker om ‒ rekkevidde. Det unike designet, som fra siden kan minne litt om en bil som Audi TT, er nemlig laget på bakgrunn av strømlinjer. For jo mindre luftmotstand, jo flere kilometer med rekkevidde.
Nå skal Ioniq 6 komme med to forskjellige batteripakker som selvsagt også bestemmer rekkevidden, en pakke på 53 kWh og en på 77,4 kWh. Det er også to sett med felger som er viktig for rekkevidde, et sett med 18-tommere og et med 20-tommere.
Men det er først og fremst designet som viser hvor opptatt Hyundai har vært rundt rekkevidde, for dette er en så aerodynamisk bil at luftdrag-koeffisienten er på ultralave 0,21. Det er blant de aller mest strømlinjeformede bilene ‒ i historien.
Så hva har alt dette endt i med tanke på rekkevidde?
Hyundai har altså jobbet hardt med forbruket til Ioniq 6, og lyktes. Med Standard Range-batteripakke og bakhjulsdrift lyder dette på pene 13,9 kWh/100 km, og selv med firehjulsdrift viser de offisielle WLTP-tallene at den kun bruker 15,1 kWh/100 km. Med Long Range-batteripakken og bakhjulsdrift et forbruk på 14,3 kWh/100 kilometer.
Tidligere i sommer opplyste Hyundai at WLTP-rekkevidden kom til å ende på 610 kilometer, men nå viser det seg at det faktisk bor noen få kilometer mer i elbilen. Den offisielle rekkevidden lyder nemlig på 614 kilometer, og elbilen melder seg dermed inn i en svært eksklusiv klubb.
Det er kun Mercedes EQS, BMW iX og Tesla Model 3 som har oppgitte rekkevidder over 600 kilometer på det norske markedet, men det er også flere elbiler på gang som når den nye drømmegrensen.
En av disse er altså Ioniq 6, og skal vi måle etter suksessen til Ioniq 5 bør dette bli en veldig god elbil.
‒ Helt siden vi startet utviklingen av Ioniq 6 har vi hatt som mål å gjøre den til en leder på helelektrisk rekkevidde, sier Jae Ho Huh, som leder Sub-Mid Project Management Center i Hyundai Motor Company.
‒ For å bli en leder på elektriske biler globalt, er vi svært fokusert på å tilby best mulige elbilytelser og brukeropplevelser.
Slik er rekkeviddene for Hyundai Ioniq 6:
Men også elbiler som bikker 600 kilometer må lades, og Ioniq 6 har et annet ess i ermet ‒ 800V-teknologi som åpner for rask lading.
Hyundai opplyser at Ioniq 6 kan lades fra 10-80 prosent på kun 18 minutter, og det blir mulig å få fylt på 351 kilometer med rekkevidde med 15 minutters lading.
Hyundai har altså fokusert på luftmotstand, og har en rekke løsninger som tar denne ned til rekordnivåer. Ioniq 6 har blant annet active air flaps, wheel air curtains, wheel gap reducers og en integrert hekkspoiler. De engelske uttrykkene betyr at bilen tetter lufthull under kjøringen, og dermed kan luften strømme enda lettere rundt bilen.
Hjulavstand-reduksjonen er ifølge Hyundai nyskapende, og minimerer luftmotstanden i forkant av hjulbuen og sørger for en jevn luftstrøm forbi dekket.
De legger til at det ikke bare er rekkevidden som nyter godt av disse løsningene, men også selv kjørekomforten.
‒ Vi har jobbet hardt for å skape en av de mest effektive elbilene på markedet, sier Byung Hoon Min, som leder Total Vehicle Performance Development Center i Hyundai Motor Company.
‒ Det store fokuset vi har hatt på å forbedre aerodynamikken har gjort at vi har oppnådd en av de lengste helelektriske rekkeviddene i verden, og det fjerner rekkeviddeangst og får flere til å velge elbil.
Salget av Ioniq 6 skal starte i utvalgte europeiske markeder i høst, så den nye elbilen fra Hyundai nærmer seg nå.
Her er bilder av elbilen som bikker 600 kilometer med ganske grei klaring, Ioniq 6:
Les også: