Den elektriske sportsbilen et steg nærmere

Piëch viste fram et oppsiktsvekkende konsept i 2019, og nå har den tatt et steg nærmere produksjon. Og ja, den lader på under fem minutter.


For 121 år siden stjal en spesiell bil oppmerksomheten under verdensutstillingen i Paris. For dit hadde også Ferdinand Porsche tatt turen, og vidundergutten hadde på bare 10 uker satt sammen en «Lohner Porsche».

Elbilen hadde noe så oppsiktsvekkende som to elmotorer foran, en til hvert hjul. Og bilen var det første signalet på hva som var på vei, for senere sto han bak Bobla og selvsagt bilmerket Porsche.

-->
Et av oldebarna til Porsche heter Anton Piëch, sønn av tidligere Volkswagen-direktør Ferdinand Piëch. Han er også interessert i biler, og mer eksakt ‒ som det første steget til Ferdinand Porsche i 1900 ‒ elbiler.

Under Genève Motor Show i 2019 kunne tysk-sveitsiske Piëch Automotive vise fram en bil som også skapte furore, konseptet Piëch Mark Zero.

Dette var en 2-seters kompakt sportsbil, og det kanskje aller mest imponerende med elbilen var ladefarten. Piëch påstå nemlig at den kunne lades opp på under fem minutter.

To og et halvt år senere har den elektriske sportsbilen tatt ytterligere steg, byttet navn til Piëch GT og et batteri som ikke lenger utvikles i Kina, men i Tyskland.

De har også fått videreutviklet resten av drivverket, en elmotor foran og en til hvert av bakhjulene og totalt 603 hestekrefter, holdt vekten under sin selvsatte grense på 1.800 kilo, og selvsagt videreutviklet resten av konseptet.

‒ Den andre prototypen vil stå ferdig innen mars neste år, med ytterligere en serie prototyper som skal følges før slutten av 2022, forklarer sjefutvikler Klaus Schmidt.

‒ Basert på testresultatene fra disse prototypene, vil en ny batch med prototyper vil da bli bygget i 2023. Piëch er like nøye som de tyske premiumprodusenter her, med forsøk i varme og støv, i minusgrader med is og snø, og på krevende veier og racerbaner som Nürburgring Nordschleife, for å kunne nå målet vårt om å starte serieproduksjon i 2024, sier han videre.

Schmidt er en av mange tunge navn bilmerket er hentet til det nye merket, og har blant annet 30 års erfaring fra utviklingsledelsen hos BMW M.

Bilen har fått sin dynamiske testdebut, altså kjørende, og her er beviset for akkurat det:

Kanskje det mest imponerende med GT-bilen er ladingen, som er utviklet sammen med de kinesiske batteri-partnerne. Den kan lynlade med CSS2 som andre moderne elbiler, og da tar det åtte minutter.

Men de har også en løsning utviklet sammen med Tgood, og da går ladingen unna under fem minutter. Det er imponerende.

‒ Til tross for den globale covid-19-pandemien har vi klart å overvinne de resulterende forsinkelsene og holde prosjektet i rute, sier Toni Piëch, medgründer og administrerende direktør i Piëch Automotive.

‒ Finansieringsrundene til nå har vært vellykkede, og vi kan nå trygt fortsette vår reise mot markedslansering.

Piëch har globale ambisjoner, og skal tilby biler både i strategiske europeiske land, USA, Kina og andre sentrale områder.

Prototypen har et batteri på 75 kWh, og har en foreløpig rekkevidde på 500 kilometer.

På den sportslige fronten opplyses 0-100 km/t på under 3 sekunder, og 0-200 km/t på under 9 sekunder.

Piëch GT er under 4,5 meter i lengde og smalere enn 2 meter, mens høyden kun er på 1,25 meter.

Vi tipper Ferdinand Porsche hadde nikket godkjennende til denne, så får vi se hva hvordan Piëch GT utvikler seg videre.

Her er bilder av prototypen:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter