Delegigant skal gjøre bilindustrien grønnere

Vi hører stadig om bilprodusenter som setter seg nye klimamål, men det er nå en gang slik at mye av en bil ikke lages av dem selv. Så bryr underleverandørene seg om CO2-kampen?


Alle de store bilprodusentene har satt seg store mål når det kommer til CO2-kutt. Den største av dem alle, Volkswagen-gruppen, kunne stolt erklære at deres nybil-flåte i 2020 slapp ut 20 prosent mindre CO2 enn året før ‒ 99,8 CO2 g/km mot 124 CO2 g/km i 2019.

Det er bare et steg mot det ultimate målet for det tyske konsernet, å bli klimanøytral innen 2050.

-->
Verdens nest største bilprodusent, Toyota, har like godt annonsert at de skal bygge framtidens by. Jepp, intet mindre.

Det skal av alle plasser skje ved foten av et av verdens aller mest berømte fjell, Fuji. Der har de et område på 175 dekar, og Toyota planlegger å bygge opp en ny by passende nok kalt Woven City.

De skal nemlig sy sammen byen som et vevd teppe, og alt skal være koblet til hverandre ‒ folk, bygninger, infrastruktur og kjøretøy. Byen skal være fullstendig bærekraftig, og det hele skal driftes av hydrogen som byr på null lokalt utslipp.

Personen som skal designe framtidsbyen er for øvrig dansk, og Bjarke Ingels står blant annet bak 2 World Trade Center i New York og Lego-huset i Danmark.

De andre store bilprodusentene følger også i klimasporet, og det inkluderer altså produksjonen i tillegg til biler uten lokale utslipp.

Siden vi nevnte Toyota. En ny bil fra dem består av rundt 30.000 deler, men de lager ikke alt det selv. En masse deler og teknologi kommer fra underleverandører og eksterne partnere, så selv om de hadde vært karbonnøytrale ville ikke det betydd at bilen automatisk var det.

Mye av det ansvaret faller altså videre ned til det enorme deleproduksjonsmarkedet, og en av disse gigantene finner vi i Frankrike.

Der hører nemlig Valeo til, et selskap som ikke har færre enn 110.000 ansatte, 191 fabrikker, 20 utviklingssentre og lokaler i hele 33 land. Hvor diger Valeo faktisk er viser salget i 2019, for det endte på solide 200 milliarder kroner.

Valeo utvikler en rekke ting for bilindustrien, fra førerassistanser og komfortløsninger til drivverk og klimaløsninger. En av tre nye biler i verden har nå utstyr og deler fra Valeo som reduserer karbonutslippet.

Og de tar på seg sin del av ansvaret nå som bilindustrien skal bli klimanøytral.

Faktisk var det franske selskapet tidlig ute med sin klimaplan, og allerede i 2010 startet de på veien mot en utslippsfri framtid.

De girer nå ytterligere om, og følger Volkswagens mål om å bli karbonnøytral innen 2050.

‒ Hele bilindustrien investerer tungt for å bekjempe global oppvarming, sier Jacques Aschenbroich, Valeos styreformann og administrerende direktør.

‒ Salget fra teknologier som bidrar til å redusere CO2-utslipp vil vokse 20 ganger til rundt 10 milliarder euro i 2021. Vi skal fortsette vår satsing med å oppnå karbonnøytralitet innen 2050, og å nå nesten halvparten av dette innen 2030.

Han sier altså at Valeo nå utvikler løsninger som hjelper bilprodusentene til å kutte CO2-utslippet, og i 2019 besto 57 prosent av Valeo-salget av deler og teknologi som bidrar til mindre utslipp.

Delegiganten har selvfølgelig satt seg delmål på veien mot 2030, hvor utslipp knyttet til driften skal ned med 75 prosent fra 1,1 million til 0,3 million tonn CO2. Forsyningskjeden skal ned med 15 prosent, fra 9,5 millioner til 8,1 millioner tonn CO2.

Til slutt skal utslipp knyttet til sluttbruk av produktene ned med 15 prosent, fra 39 millioner til 33,1 millioner tonn CO2. Her spiller også en gedigen elektrifiseringsplan inn, og om denne regnes inn mener Valeo at CO2-utslippet faller fra 39 millioner til 19,5 millioner tonn.

En slik satsing koster selvsagt enorme summer, og Valeo regner med å ha investert mer enn 400 millioner euro i kampen om å redusere utslipp knyttet til bare driftsaktivitetene. Oppgraderingene her inkluderer utvikling av miljøvennlige bygninger, utbredt bruk av LED-belysning og integrering av varmegjenvinningssystemer. De jobber også med å øke bruken av kullfattig energi som solceller og vindkraft, og dette skal gå fra 5,5 prosent i 2019 til hele 80 prosent innen 2030.

Nå har det seg slik at heller ikke Valeo lager alle tingene de leverer videre selv, så de har gitt samtlige underleverandører beskjed om de samme utslippsmålene som de selv har.

På toppen av dette gir også Valeo enda mer gass rundt utviklingen av elektrifiserte drivverk for å hjelpe industrien til å lage gode elbiler, og på dette feltet har de allerede investert over 10 milliarder euro over de siste 10 årene.

Den karbonvennlige satsingen til Valeo går selvsagt ikke upåaktet hen, og da canadiske Corporate Knights publiserte sin liste over de 100 mest bærekraftige selskapene i verden i januar var Valeo ranket som den beste i bilindustrien.

Valeo var totalt på 66. plass, og de banket blant annet elbilprodusenten Tesla som var nede på 97. plass. Beste bilprodusent var kinesiske Byd på 94. plass.

Et annet fransk selskap, elektronikkselskapet Schneider Electric toppet listen, og Storebrand kan klappe seg på skulderen etter å ha blitt plassert som det 14. beste bærekraftige selskapet i verden. Ikke verst!

Og flere selskaper bør kanskje gjøre som Valeo planlegger nå. De skal nemlig fastsette bonusen til 1.500 toppsjefer ut fra hvor godt avdelingene de styrer klarer klimamålene.

Da blir det nok fart på klimakuttene, tenker vi.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter