Continental har nå satt sitt aller mest bærekraftige dekk i produksjon. (Foto: Continental)

Dekk laget av rester fra papir, tre, ris og plastflasker

Continental har nå satt sitt mest bærekraftig dekk i produksjon, og her er opptil 65 prosent av materialene fornybare.


Bærekraften har også nådd delleverandører til bilindustrien, for også de må bli mer bærekraftig når bilmerkene nå sikter mot karbonnøytrale biler en gang ikke så veldig langt inn i framtiden.

En ting bilene er sabla nødt til å ha er dekk, for uten slike ruller de heller dårlig. Og en av de største, Continental, har nå satt i gang produksjonen av deres aller mest bærekraftige dekk så langt ‒ UltraContact NXT. De kaller selv dette for et banebrytende dekk.

Dekket er laget av opptil 65 prosent fornybare materialer, selvsagt uten at det har vært noen kompromisser når det kommer til sikkerhet. Flere bilmerker har som kjent også mål om null drepte i trafikken, og sikkerhet kan man jo uansett ikke ignorere.

Den tyske dekkprodusenten sier at alle de 19 dimensjonene som UltraContact NXT blir tilgjengelig i har en høyest mulig rating (A) på EU-label når det gjelder rullemotstand, våtbremsing og utvendig støy.

Det nye dekket ble først presentert så sent som i juni, så det går unna hos Continental.

‒ Nå er produksjonen av det nye dekket i gang, og de første dekkene vil være ute hos forhandlere i løpet av kort tid, sier produktsjef for Continental Dekk Norge, Knut Knudsen.

I dag må dekkprodusentene tenke på rullemotstand når de lager nye produkter, for dette har litt å si på hvor langt elbilene ruller på en lading. Det har den tyske giganten gjort, og sier at de har optimalisert kjørelengdeytelsen.

De tipser også om hvilke biler dekket passer godt til, og nevner modeller som Kia Niro, Volkswagen ID.3, Mercedes EQA, Tesla Model 3, Audi Q4 e-tron, Skoda Octavia, den nye Golfen og Audi A3.

Og selvsagt mange andre, for her snakker vi altså om 19 dekkdimensjoner.

Så hva er egentlig et bærekraftig dekk laget av? For det hadde jo vært litt moro å vite. Vel, Continental har ikke tenkt å holde på hemmelighetene.

Avhengig av dekkstørrelsen har UltraContact NXT opptil 65 prosent bærekraftige materialer. Opptil 32 prosent av dekket vil være fornybare materialer og resirkulerte materialer opptil 5 prosent. I tillegg skal opptil 28 prosent være massebalansesertifiserte materialer, forklarer de.

Når det kommer til de fornybare materialene er dette blant annet gjenværende materialer fra papir- og treindustrien. Harpikser fungerer for eksempel godt i dekkproduksjon, og UltraContact NXT inneholder også silika fra asken fra risskall.

Risskall er et avfallsprodukt fra landbruket, som kan bli prosessert til silika gjennom en ny og mindre energikrevende prosess enn tidligere, forklarer dekkprodusenten.

Silika er viktig for å optimalisere et dekks levetid, rullemotstand og grep, og som i alle andre dekk er naturgummi det viktigste materialet i UltraContact NXT.

Når det kommer til resirkulerte ting, altså opptil 5 prosent, består dekket blant annet av gummi fra gamle dekk og resirkulert stål. Men det er mer.

Dekket benytter seg også av teknologien kalt ContiRe.Tex hvor de bruker bærekraftige polyestergarn fra PET-flasker ved hjelp av en mekanisk prosess. Ja, brukte plastflasker, og med Continentals teknologi kan man resirkulere mellom 9 og 15 plastflasker per dekk.

Hva er så massebalansesertifiserte materialer, som dekket har opptil 28 prosent av? Jo, dette er enten biobaserte, biosirkulære eller sirkulære råmaterialer av bærekraftig syntetisk gummi, forklarer tyskerne.

Syntetisk gummi er en viktig ingrediens i et moderne bildekk, og som kan tilpasses til dekkets egenskaper.

En sertifisert massebalansemekanisme sikrer åpenhet og sporbarhet gjennom hele forsyningskjeden ved å spore opprinnelsen og egenskapene til råvarer, verifisere i samsvar med bærekraftige kriterier og sertifisere sluttproduktene, er forklaringen fra Continental.

Resultatet er altså det mest natursnille dekket Continental noensinne har satt i produksjon, og som gjør de moderne bilene enda litt mer bærekraftig.

Continental har nå satt sitt aller mest bærekraftige dekk i produksjon. (Foto: Continental)

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter