Mercedes EQE er kåret til årets mest nyskapende modell. (Fotos: Mercedes)

De mest innovative bilmerkene kåret

For 12. år har de mest innovative bilmerkene blitt kåret, og både Volkswagen-gruppen, Ford og ikke minst Mercedes vant store priser.


Det har aldri gått så unna med utviklingen i bilindustrien som det gjør nå. Det gjøres nemlig store framskritt på tre store områder ‒ elektriske drivverk, bærekraft og selvkjørende egenskaper.

Det betyr biler som ikke har lokale utslipp, de er laget med et langt mindre karbonavtrykk og de kan stadig kjøre mer av seg selv. Kontrasten er stor fra biler i 2012.

Da ble nemlig de første Automotive Innovations-prisene delt ut i Tyskland, og bak denne står selskapene Center of Automotive Management (CAM) og PwC. Nå er årets priser delt ut.

Passende nok deles det også ut 12 priser, og det inkluderer både biler og produsenter. Og på topp når det kommer til gruppene finner vi en av de aller største, Volkswagen-gruppen.

Den tyske gruppen står bak bilmerkene Audi, Bentley, Cupra, Jetta (kinesisk merke), Lamborghini, Porsche, Seat, Skoda og selvsagt Volkswagen-merket, og eier også MC-merket Ducati og lastebilmerker som Man og Scania.

Etter dieselgate-skandalen i 2015 har den tyske gruppen satt et voldsomt fokus på elektrifisering, og har bare gjennom sin MEB-plattform kommet med elbilene Audi Q4 og Q5, Cupra Born, Skoda Enyaq og Volkswagen-bilene ID.3, ID.4, ID.5, ID.6 (kun Kina) og ID. Buzz. Og det er altså bare på en plattform.

En annen bil som skal settes sammen på MEB er Ford Explorer EV, en kommende elbil fra Ford. Og det amerikanske merket hanket også inn en stor pris under Automotive Innovations.

For ble nemlig kåret til det mets innovative bilmerket. Her ble det sammenlignet 1.088 ulike innovasjoner, og merket endte på 91,2 poeng. Nummer to var Volkswagen med 82.0 poeng, mens Toyota endte på 3. plass med 64,6 poeng.

– Gjennom vår 120 år lange historie har vi kontinuerlig lansert innovasjoner og produsert biler, nyttekjøretøy og teknologier som setter kundenes behov i fokus, sier Silke Seitz, Director Digital Products i Ford Europa, som mottok prisen for Ford.

‒ I dag endrer bilindustrien seg raskere enn noensinne. Å bli anerkjent for vår innovasjon akkurat nå er derfor spesielt stort, og et bevis på at Ford er tilpasningsdyktige, fremtidsorienterte, innovative og ambisiøse, og fortsatt har både gjennomføringskraft og ambisjoner.

Over hos Mercedes kan de også juble, for merket ble kåret til årets mest innovative premiummerke. Men de hanket også inn en annen høythengende pris.

Mercedes EQE ble nemlig kåret til den mest nyskapende modellen, og det er kanskje ikke så rart. Lillesøsteren til EQS har nemlig arvet en masse løsninger og teknologier fra flaggskipet, og kan lokke med både MBUX Hyperscreen og Digital Light ‒ begge imponerende løsninger på hvert sitt område.

Her en Mercedes-AMG EQE 53 4Matic:

Det ble altså delt ut 12 priser, og Mercedes stakk også av med flest priser ‒ fire stykker. Ford og Volkswagen tok tre hver, mens Audi og BMW ble tildelt en pris hver.

Mest innovative bilprodusenter:

  • Mest innovative selskap: Volkswagen Group
  • Mest innovative volummerke: Ford
  • Mest innovative premiummerke: Mercedes
  • Mest nyskapende modell: Mercedes EQE
  • Mest innovative premiummerket «Autonom og ADAS»: BMW
  • Mest innovative volummerket «Autonom og ADAS»: Ford
  • Det mest innovative premiummerket «Connected Car Services»: Audi
  • Mest innovative volummerket «Conneted Car Services»: Ford
  • Det mest innovative premiummerket «Elbiler»: Mercedes
  • Mest innovative volummerket «Elbiler»: Volkswagen
  • Det mest innovative premiummerket «Grensesnitt og tilkobling»: Mercedes
  • Det mest innovative volummerket «Grensesnitt og tilkobling»: Volkswagen

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter