Mange nordmenn er nok spent på hvordan Mazdas elbil MX-30 klarer seg i en kollisjon, for allerede nå ruller det over 500 slike med norske skilt på veiene.
De som følger godt med vet at biler anno 2020 må ha diverse elektroniske hjelpemidler om de skal motta alle de fem stjernene Euro NCAP byr på, noe de fleste også har.
-->
MX-30 er intet unntak, selv om Euro NCAP selv er kritisk til at bilen ikke kan tilby avansert funksjoner som det å hindre kryssende trafikk-kollisjoner.
Men til tross for at den kun scoret 68 prosent når det kommer til beskyttelse av utsatte trafikanter, så imponerte den på andre områder.
Ikke minst når det kommer til å beskytte voksne passasjerer i bilen, og her oppnådde MX-30 hele 91 prosent. En av grunnen til nettopp det er et nytt karosseri som Mazda har utviklet, og dette er særdeles effektivt når det kommer til støtabsorbering.
Men også barn er ganske så sikre i en MX-30, og i denne kategorien oppnådde elbilen solide 87 prosent.
Kategorien for utsatte trafikanter henger selvsagt også sammen med hvilke assistenter bilene kommer med, og her var altså MX-30 på det jevne med 73 prosent.
Totalt imponerte altså den knapt 4,4 meter lange elbilen nok til at også den blir utstyrt med 5 stjerner av Euro NCAP, og er dermed en svært en svært så sikker elbil.
Her smadres Mazda MX-30 av Euro NCAP:
En annen ny bil som er testet er Honda Jazz, modellen som ble lansert for 18 år siden.
Jazz bikker akkurat fire meter i lengde, og er en ganske så kompakt bil med en matchvekt som befinner seg langt under 1.300 kilo.
I gamle dager ville dette vært ensbetydende med at den også er ganske så utrygg for de på innsiden, men de dagene er heldigvis over. Det er altså nye toner også for de som kjører små biler, og Honda Jazz er ikke snauere enn at den kan skryte av 5 stjerner.
Bilen klarte seg faktisk ganske så bra i alle de fire kategoriene, og i likhet med MX-30 var uttellingen aller best i kategorien for de voksne passasjerene.
Her oppnådde Jazz 87 prosent, og fulgte opp med godkjente 83 prosent i barnekategorien. Og den parkerte MX-30 i «utsatte veibrukere», hvor den endte opp med 80 prosent, og til slutt oppnådde den 76 prosent i «sikkerhets-assistenter».
Her kjøres Honda Jazz gjennom de tøffe testene til Euro NCAP:
‒ Jeg vil gratulere både Honda og Mazda for deres forpliktelse rundt sikkerhet og for å oppnå 5 stjerner for bilene, kommenterer Euro NCAPs generalsekretær, Michiel van Ratingen.
Krasjtestsenteret har lansert nye og tøffere tester i 2020, men likevel har alle de fire bilene som er kvernet så langt oppnådd 5 stjerner. I tillegg til MX-30 og Jazz har også Volkswagen ID.3 og Toyota Yaris fått 5 stjerner.
‒ Rangeringene viser at Euro NCAPs nye 2020-protokoller har konkret innvirkning på sikkerhetsutstyr og kollisjonsytelse for bilmodeller i Europa, inkludert de siste elektrifiserte bilene. Industriens respons på slike forbrukerrangeringer er fortsatt en av de viktigste driverne for innovasjon av bilsikkerhet ‒ til fordel for alle trafikanter i Europa, sier van Ratingen.
Jazz og MX-30 er altså de to siste eksemplene på akkurat dette.
I tillegg til de to ganske kompakte modellene har også Euro NCAP nå delt ut 5 stjerner til to andre biler.
BMW 2-serie Gran Coupé har fått en 2019-rangering basert på 1-serien testet tidligere i år, mens Mercedes EQV deler rangeringen som V-klassen fikk i 2014. Begge disse bilene kan altså smykke seg med 5 stjerner
Du har sikkert lyst til å se hva som skjer når en så stor bil som V-klasse krasjes, så her har du det:
Les også: