Dette er fjorårets 10 sikreste biler, ifølge britiske Thatcham Research og What Car? (Fotos: Thatcham Research)
De 10 sikreste bilene
Thatcham Research, en partner til Euro NCAP, har sammen med magasinet What Car? sett på nybilene som kom i fjor, og satt sammen en topp-10-liste når det kommer til sikkerhet.
Det var mye negativt med 2022, som i likhet med 2021 er et år de fleste helst vil glemme. De to største grunnene for akkurat det er en pandemi og en inflasjon som gjør det meste dyrere.
Men det finnes selvsagt lyspunkt også i 2022, og et av dem var kollisjonstestene av nybilene. Euro NCAP kollisjonstestet hele 67 forskjellige biler i fjor, og av disse var det kun 14 biler som ikke fikk toppscoren med 5 stjerner. De oppnådde dog 4 stjerner, noe som også er regnet som mer enn godkjent.
-->
Faktisk ble 2022 historisk i dette perspektivet, for aldri før har den laveste scoren hos Euro NCAP vært på 4 stjerner, og flere av disse bilene er også tilgjengelig med sikkerhetspakker som gjør de til 5 stjerners biler. Slike pakker er ofte standard for bilene som selges i Norge.
Med 53 nye biler som oppnådde 5 stjerner er de aller fleste nye bilene i dag veldig kollisjonssikre, og kommer med essensielt utstyr som gjør at bilen selv tar hånd om nødsituasjoner ‒ slik som nødbremsing om bilen foran plutselig står i ro.
Så de som har kjøpt en helt ny bil i fjor eller gjør det i framtiden vil altså få en ganske så kollisjonssikker bil, men det er selvsagt også forskjeller på bilene som har 5 stjerner.
Britiske Thatcham Research og What Car?, og ja, til og med Euro NCAP, har sett nærmere på nybilene som kom i 2022 for å kåre de aller sikreste.
I tillegg til å ta høyde for selve scoren under kollisjonstestene har de også brukt andre kjernekriterier som massemarkedsappell, sikkerhetsteknologi-innovasjon og ytelsen til bilens førerassistent-teknologi for å komme fram til de 10 sikreste bilene.
Juryen består av Matthew Avery, sjef for forskningsstrategi hos Thatcham Research, generalsekretær Michiel van Ratingen hos Euro NCAP og Claire Evans, forbrukerredaktør hos What Car?
‒ Thatcham Research fremmer aktivt innovasjon innen teknologier for både kollisjonsbeskyttelse og kollisjonsunngåelse, og som ledende talsmenn for Euro NCAP-programmet er det tilfredsstillende å se at 50 av de 66 bilene som ble testet i 2022 oppnår en femstjerners rangering, noe som kanskje resulterer i listen over sterkeste og sikreste biler vi har sett, sier Matthew Avery.
‒ Dette er noe bilprodusentene bør applauderes for, og vi er glade for at så mange fortsetter å prioritere bilister og sårbare trafikanters sikkerhet ‒ spesielt i tider med store teknologiske og økonomiske forstyrrelser.
Generalsekretæren i Euro NCAP er helt enig.
‒ Det har vært et sterkt år for bilprodusentene som har lansert nye biler, og resultatene vi har sett er gode nyheter for alle trafikanter. Rekord-sikkerhetsvurderingene er spesielt imponerende når du tenker på at årets Euro NCAP-testprotokoller er de mest krevende til nå, sier van Ratingen.
‒ Alle bilene som ble testet i år presterte bra, og ga høye nivåer av beskyttelse til passasjerer og andre trafikanter, men noen har virkelig gått utover dette for å være de sikreste bilene på veiene våre i dag.
Det britiske forbrukermagasinet What Car? skal dele ut en Safety Award 2023, og det er her topp-10-listen kommer inn. Dette er de 10 bilene som har kommet til finalen i kåringen, og er altså de sikreste blant de sikre.
Alle bilene som har fått 5 stjerner har viktig sikkerhetsutstyr, som for eksempel kollisjonsputer for sidekollisjoner ‒ en ting som nærmest var utenkelig bare for få år siden.
Det er også en ny trend som heter Driver Monitoring System (DMS), og denne overvåkningsteknologien blir svært viktig for sikkerheten i framtiden, mener Thatcham Research.
‒ DMS har en sentral rolle å spille for å forbedre trafikksikkerheten. Faktisk tror vi det er en av de mest fordelaktige teknologiske framskrittene i nyere tid. Denne teknologien er ikke en «spion i bilen» og registrerer eller logger ikke sjåføraktivitet, forklarer Avery.
‒ Dens innvirkning som en «skytsengel»-teknologi på kort sikt er dyp, og forhindrer tretthet fra å drepe mennesker, samtidig som den sikrer at bilistene forblir engasjert i kjøreoppgaven og ikke blir distrahert av håndholdte enheter.
‒ Den neste DMS kan også forbedre ytelsen til nåværende Advanced Driver Assistance Systems (ADAS), for eksempel ved å hjelpe bilen til å bedre forstå førerens intensjoner og ved å gjøre det, forhindre unødvendige inngrep fra teknologien. Og etter hvert som høyere nivåer av kjøretøyautomatisering introduseres, holder DMS bilistene «i nakken» ‒ klare til å ta tilbake kontrollen når det er nødvendig for å gjøre det.
Thatcham Research er også glade for at 9 av 10 biler som har tatt seg til finalen i kampen om å bli årets mest sikre bil er elektrifiserte og byr på mindre lokale utslipp.
‒ Selv om mange husholdninger kan føle at elbiler er utenfor budsjettet deres, er det godt å se at det er mer tilgjengelige alternativer for kjøpere som også leverer avanserte sikkerhetsfunksjoner som standard, og deres massemarkedsappell vil ha stor innflytelse på bilsikkerhet, sier Avery.
Bare i løpet av de siste årene har bilene tatt kvantesteg når det kommer til teknologi, og det er ingenting som tyder på at utviklingen bremser opp de nærmeste årene.
Bilprodusentene kappes som kjent om å bli de første som kommer med helt selvkjørende biler, ja, slike som lar deg sitte i baksetet mens bilen selv tar seg av kjøringen.
Dagens ADAS-systemer griper inn for å unngå ulykker og åpner også opp for førerassistanse under visse forutsetninger, men dette må ikke forveksles med automatisk kjøring som fortsatt ikke er på plass i vanlige biler.
Ok, er du klar for topp-10-listen av sikre biler 2022? What Car? er altså et britisk magasin som tar utgangspunktet i hvilke biler som er tilgjengelig på øya, så listen kan ikke 100 prosent overføres til Norge med en litt annen tilgang på biler.
Listen inneholder også en nykommer i Storbritannia, Great Wall Motors Ora-merke, som overrasket under kollisjonstesten til Euro NCAP da den ble testet i fjor.
‒ Vi har sett flere merker fra den fjerne Østen som har kommet med 5-stjernersbiler i år – det er alltid betryggende å se nye markedsdeltakere ikke bare møte, men også heve, sikkerhetsstandarden, sier Avery.
Her er de 10 bilene i alfabetisk rekkefølge, inkludert juryens begrunnelse for hvorfor de har tatt seg til finalen.
BMW X1:
Det eneste ICE-kjøretøyet (Internal Combustion Engine, forbrenningsmotor) på listen over nominasjoner til årets Safety Award.
Denne SUV-en er rettet mot familier, og dommerne ble oppmuntret av at BMW fortsetter å utvikle sikre diesel- eller bensinkjøretøyer – til tross for den fortsatte markedsskiftet mot komplette elektriske kjøretøy.
Hyundai Ioniq 6:
En nær slektning av de helelektriske Ioniq 5 og Kias EV6-modeller, Ioniq 6 kommer fra en stall av bilprodusenter som er veldig flinke til å presse sikkerhetskonvolutten.
Bilens poengsum for beskyttelse for voksne (under Euro NCAP-testen) er et høydepunkt på 97 prosent.
Lexus NX:
Som et premiummerke har Lexus en sterk merittliste for sikkerhet, og NX SUV er ikke annerledes.
Tilgjengelig som en vanlig eller plug-in hybrid, er dette en bil som deler samme plattform som Rav4 fra moderselskapet Toyota og er velsignet med et nivå av passiv og aktiv teknologi som gir sterk beskyttelse.
Mazda CX-60:
Denne plug-in hybriden markerer Mazdas første inntreden i det store SUV-segmentet. Dommerne likte det faktum at CX-60 allerede har et neste generasjons førerovervåkingssystem, sammen med senterkollisjonsputer for å dele passasjerene ved sidekollisjoner.
Den oppnådde også de høyeste scorene for beskyttelse av sårbare trafikanter (89 prosent) og beskyttelse av barn (91 prosent) av de 10 bilene i finalen.
Mercedes EQE:
Alt du forventer av en bilprodusent som utmerker seg i kjøretøysikkerhet. EQEs Assisted Driving-system ble vurdert som «veldig bra» under tester.
Dommerne likte bilens unike evne (i assistert modus) til å automatisk bevege seg inn i den tregeste kjørebanen og utføre et kontrollert stopp når en ikke-reagerende sjåfør oppdages.
Nissan Ariya:
Dette er Nissans andre fulle elbil som kommer til det britiske markedet etter den populære Leaf.
Den har ny designarkitektur og har blitt hyllet som en elektrisk versjon av Qashqai – fjorårets Safety Award-vinner. Dommerne mente at Ariyas autonome nødbremsesystem som kan oppdage fotgjengere bak kjøretøyet, er spesielt godt plassert på en familiefokusert SUV
Ora Funky Cat:
En helt ny aktør i Storbritannia, og en annen full elbil med en tilgjengelig prislapp på rundt 31-tusen pund.
Funky Cat er utviklet av BMW og har god passiv sikkerhetsytelse, samt imponerende aktiv sikkerhetsteknologi.
Smart #1:
En SUV med høy ytelse når det gjelder sikkerhet – og med en relativt rimelig prislapp på rundt 35-tusen pund for en full elbil.
Dette er en godt konstruert bil, og dommerne ble imponert over en av årets høyeste poengsummer (96 prosent) for Adult Occupant Protection, noe som matcher resultater oppnådd av større biler med større krøllesoner.
Tesla Model Y:
Denne helelektriske SUV-en setter standarden for ytelse av nødsikkerhetssystem – på tvers av både aktive og passive funksjoner.
Dens Adult Occupant Protection-poengsum på 97 prosent var årets høyeste, mens Safety Assist-graderingen på 98 prosent er den beste som noen gang er registrert.
Toyota bZ4X:
Denne SUV-en er Toyotas første helelektriske bil og er en tvilling av Subaru Solterra.
Dommerne fant ut at den var en bil med solid ytelse under tester, og de ble beroliget av å se sikkerhetsteknologi og ekspertise arvet fra premiummerket Lexus.
Les også: