Det kommer stadig nye elbiler på det norske markedet, og i tillegg er mange bilmerker flinke til å oppdatere nåværende elbiler som gjør de enda bedre. Og så har vi prisen.
I et stadig tøffere marked justeres prisene stadig nedover, noe som selvsagt er utelukkende positivt for bilkjøpere som jakter på en ny elbil. Vi har også kontroll på hvilke elbiler som har kommet den siste tiden, og det takket være NAF. De tester nemlig to ganger om året alle nye elbiler her i Norge, og det for å måle den faktiske rekkevidden under vanlig kjøring. Testen som passende nok er døpt El Prix kjøres en gang om vinteren og en gang om sommeren. I årets sommertest hadde de 32 nye elbiler på menyen, og hele segmentet ble dekt fra de billige MG 4 som har en startpris på under 300.000 kroner til flaggskipet BMW i7 som runder 1,1 million. Kanskje ikke så veldig overraskende er det sistnevnte som gir minst rekkevidde for pengene, spesielt når testbilen nærmet seg 2 millioner kroner. For NAF har også sjekket hvor mye rekkevidde testbilene gir for kronene, og det er ikke noe automatikk i at det er de med aller størst batteripakke kommer best ut i en slik sammenligning. Faktisk heller litt motsatt. – Bilene som gir deg flest kilometer per krone, er de med moderat pris og rekkevidde, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF. De har enkelt og greit regnet ut hvor mye du betaler per kilometer rekkevidde basert på bilprisen på de elbilene som ble testet i juni, og dermed fått et resultat som kan måles i kroner per kilometer. Og den ganske klare eneren er faktisk en firer, mer eksakt den relativt rimelige MG 4. Den bilen rullet 440 kilometer under El Prix, og bilen som ble testet hadde en pris på 346.300 kroner. Dermed ble prisen per kjørte kilometer 788 kroner.
