Det kommer stadig nye elbiler på det norske markedet, og i tillegg er mange bilmerker flinke til å oppdatere nåværende elbiler som gjør de enda bedre. Og så har vi prisen.
I et stadig tøffere marked justeres prisene stadig nedover, noe som selvsagt er utelukkende positivt for bilkjøpere som jakter på en ny elbil.
-->
Vi har også kontroll på hvilke elbiler som har kommet den siste tiden, og det takket være NAF. De tester nemlig to ganger om året alle nye elbiler her i Norge, og det for å måle den faktiske rekkevidden under vanlig kjøring. Testen som passende nok er døpt El Prix kjøres en gang om vinteren og en gang om sommeren.
I årets sommertest hadde de 32 nye elbiler på menyen, og hele segmentet ble dekt fra de billige MG 4 som har en startpris på under 300.000 kroner til flaggskipet BMW i7 som runder 1,1 million. Kanskje ikke så veldig overraskende er det sistnevnte som gir minst rekkevidde for pengene, spesielt når testbilen nærmet seg 2 millioner kroner.
For NAF har også sjekket hvor mye rekkevidde testbilene gir for kronene, og det er ikke noe automatikk i at det er de med aller størst batteripakke kommer best ut i en slik sammenligning.
Faktisk heller litt motsatt.
– Bilene som gir deg flest kilometer per krone, er de med moderat pris og rekkevidde, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
De har enkelt og greit regnet ut hvor mye du betaler per kilometer rekkevidde basert på bilprisen på de elbilene som ble testet i juni, og dermed fått et resultat som kan måles i kroner per kilometer.
Og den ganske klare eneren er faktisk en firer, mer eksakt den relativt rimelige MG 4. Den bilen rullet 440 kilometer under El Prix, og bilen som ble testet hadde en pris på 346.300 kroner. Dermed ble prisen per kjørte kilometer 788 kroner.
‒ Dette viser at mange av budsjettbilene gir deg god valuta for pengene, sier Sødal.
‒ På topp 10-listen er det flere rimelige biler som JAC e-JS4, DS 3 E-Tense og enda en MG, nemlig MG 5, legger han til.
Her er vinneren av denne kåringen:
Det er et lite sprang ned til den nest beste, for Nissan Ariya med en pris på 516.995 kroner og en rekkevidde under El Prix på 581 kilometer har en pris per kjørte kilometer på 890 kroner.
På motsatt ende finner vi altså BMW i7 med en pris per kilometer på 3.385 kroner, og denne testbilen hadde en oppgitt pris på 1.965.775 kroner og rullet 581 kilometer under testen.
Andre biler på bunnen når det kommer til kroner per kilometer er Mercedes EQS SUV, Tesla Model X Plaid og Audi Q8 Sportback ‒ alle godt over 2.000 kroner per kilometer.
‒ Rekkeviddekongene i elbiltestene til NAF og Motor er kostbare biler. De kjører lengst, men gir deg ikke flest kilometer for pengene, påpeker Sødal.
Over til de 10 rimeligste var det ganske tett etter de to første elbilene, noe du se av listen under:
Seks av de 10 bilene på topplisten koster under 500.000 kroner, og går dermed også under en grense som gjør at disse dukker under en ny ganske viktig grense.
‒ Bilene som koster under en halv million har fått en ytterligere gevinst på kilometer-prisen etter de nye momsreglene som kom i år, sier Sødal.
NAF har også regnet snittprisen per kilometer for de 32 bilene som var med i sommerens El Prix, og den lyder på 1.493 kroner per kjørte kilometer.
Her kan du sjekke den fullstendige listen som viser alle de 32 nye elbilene som har kommet på markedet.
Les også: