Å vinne Dakar er ikke enkelt.
For det første må man slå noen tøffe modeller, Toyota Hilux vant både i 2022 og 2023, og så er det noen virkelige tungvektere bak rattet. Som Stephane Peterhansel, tidenes mestvinnende både i motorsykkel- og bilklassen, og ja, Sebastien Loeb ‒ esset som er på evig jakt etter sin første Dakar-triumf.
Man må også holde seg unna store problemer, og ikke minst ha en bil som kommer seg helt til mållinjen. Da er det ikke særlig smart å prøve ut noe helt nytt.
Men det stopper ikke Audi, et merke som aldri har gått til topps. De skulle like godt prøve med en elektrifisert bil.
Til årets Dakar dukket de opp med en Audi RS Q e-tron, en bil med tre motorer! To elektriske og en TFSI, og for å være best mulig forberedt hanket de inn legenden Carlos Sainz til å ratte en av bilene. Det var ikke dumt.
Spanjolen var iskald i den brennhete arabiske ørken, og vant med godt over timen. Dermed fikk Audi sin seier, og det med en e-tron-merket bil.
Som kjent satser de fire ringene hardt på elbiler, og har også en elbil kalt Audi Q8 e-tron. Og dette er litt av en SUV.
Audi Q8 e-tron 55 e-tron quattro kommer med et batteri på netto 106 kWh, har selvsagt et quattro-drivverk, to motorer og leverer 300 kW/408 hk i boost-modus sammen med et dreiemoment på 664 Nm.
Denne er brukt som base for den nye utgaven de nå kan lokke med, og en som skal minne om Dakar-vinner Audi RS Q e-tron.
En Audi Q8 e-tron versjon Dakar, og som du kan se av den store bildeserien helt nederst har også selveste Carlos Sainz testet denne.
Slik ser spesialutgaven ut:
Med denne går 0-100 km/t unna på 5,8 sekunder ‒ med standarddekk. For dette er en ørkenspesialist, og med General Grabber AT3 terrengdekk når bilen 100 km/t på 5,9 sekunder. Faktisk byr Audi på begge disse dekkene, altså åtte i tallet, som standard.
Rekkevidden i henhold til WLTP er opptil 483 kilometer, mens toppfarten er begrenset til 200 km/t.
Et ørkendyr må ha litt høyere bakkeklaring, og takket være terrengdekkene jekkes den opp med 31 millimeter, og er selvsagt designet for å håndtere løst underlag som grus og snø.
I grunninnstillingen har bilen en bakkeklaring på 206 millimeter, og ved høyere hastigheter senker kjøretøyet seg gradvis – med 15 millimeter ved 85 km/t, 17 millimeter ved 100 km/t og 13 millimeter ved 120 km/t.
Det er godt nytt for forbruket og dermed rekkevidden, for det gir bedre aerodynamikk.
En ting som er viktig for terrengbiler er vinkler, for disse bestemmer hvor bratt terreng bilene kan takler. Dakar-versjonen av Q8 har en frontvinkeltilnærming på 20 grader og bakvinkeltilnærming på 26 grader ‒ og en rampevinkel på 19 grader.
Luftfjæringen er også modernisert til å takle terreng, mens vadedybden er 300 mm.
Utseende har selvsagt fått seg et løft med Q8 e-tron Dakar, og Audi sier at bilen er tilgjengelig i Siam Beige metallic, Mythos Black metallic og Magnetic Grey og at singleframe alltid kommer i kroppsfarge.
Det er også bredere hjulbuer både foran og bak, og når man åpner førerdøren projiserer «edition Dakar» ned på underlaget. Og selvsagt er Matrix LED standard, for lys er viktig ute i terrenget.
Og ja, det er også mulig å få denne med en unik dekalpakke inspirert av RS Q e-tron, og denne er såpass eksklusiv at Audi setter punktum på 99 enheter.
På innsiden er det S line som gjelder, og inkluderer sportsseter med dype konturer trukket med Dinamica mikrofiber og kunstskinn.
Det er også et sportsratt i skinn, et svart tak og pedaler i rustfritt stål. Og mye børstet matt aluminium som hever tøffheten også på innsiden et hakk.
Head-up-skjermen viser viktig informasjon på frontruten som ser ut til å flyte foran føreren, og en annen ny funksjon er en skjerm i MMI-operativsystemet som viser tiltvinkelen. I tillegg tilbyr Audi MMI-bakgrunnsbilder på MMI-skjermen laget spesielt for utgaven Dakar.
Praktisk lagring er også viktig for terrengbiler, og Q8 e-tron Dakar har et bagasjerom med ekstra slitesterkt materiale og solide matter. Som bildene viser er også takstativet standard, og dette takler 40 kilo med last.
Som vanlig hos Audi er det også en masse ekstrautstyr, inkludert en ting som bør pirre nordmenn.
Klimaanlegget byr på fire soner, men det er også mulig å få det med en høyspentvarmer. Dette åpner for å varme opp innsiden raskere under kalde forhold, mens en batterivarmer sørger for at batteriet er klart for lading i svært lave temperaturer.
De som jakter på lyd kan også finne noe interessant på ekstrautstyr-listen, for det er det et Bang & Olufsen Premium Sound System med 3D-lyd som åpner for 16 høyttalere med 705 watt effekt.
Det er også mulig å erstatte de utvendige sidespeilene med kamera, og det betyr en 15 centimeter smalere bil og mindre luftmotstand. Og enda bedre sikt om det skulle være sølete forhold der du kjører.
Prisen for herligheten? 119.900 euro i Tyskland, så nei, det er ikke billig å kjøre som Carlos Sainz.
Men med denne er du den tøffeste i nabolaget, for som du kan se av de mange bildene under er dette en skikkelig tøffing som bør ta deg veldig enkelt til hytta.