Hvert år holder store konsern et stort aksjonærmøte hvor sjefene stort sett står skryter av hvor flinke alle har vært, og et slikt avholdt Daimler AG tidligere denne måneden.
På grunn av korona-pandemien ble dette for første gang gjennomført digitalt, og en rekke dresskledde sjefer, ja, kun menn, hadde spilt inn sine video-sekvenser som ble spilt av.
-->
En av de fem var selvsagt sjefen sjøl, Ola Källenius.
Han innledet med å snakke om den vanskelige covid-19-perioden, at netto likviditet var på 9,3 milliarder euro og et utbytte på 90 cent per aksje.
Deretter fortalte Källenius litt om det generelle salget, og framtiden med nullutslipp, en bærekraftig produksjon og det å faktisk tjene penger på framtidens elbiler.
‒ Vi må skifte fil til dekarborisering. Vårt mål er en nøytral CO2-flåte i 2039, og for å nå dette er vårt prinsipp «elektrisk-først». Her gjør vi gode framskritt, og innen året vil vår bil-portefølje bestå av fem fullstendig elektriske modeller og mer enn 20 ladbare hybrider, sa han.
Deretter var han innom de tyngre kjøretøyene, hvor produksjonen også skal bli CO2-nøytral og at de også skal satse på brenselcelle-drivlinjer i tillegg til elektriske drivlinjer, før han endelig kom innpå på temaet om nye biler.
Han åpnet med å snakke om den nye 223-serien, eller som vi kjenner ‒ S-klassen. Dette flaggskipet skal selvsagt vise vei for premium-merket, men de har også fokus på resten av produksjonslinjen fra AMG og ned til EQ-bilene.
Daimler skal gjøre 48-volts mildhybrid-teknologi standard for alle biler, og Källenius sa også at de ladbare hybridene skal sette nye standarder for elektriske rekkevidder i framtiden ‒ uten å sette rekkevidde-tall på dette.
Deretter svippet han innom selvkjørende biler, og kunne fortelle at de sammen Nvidia skal de lage en av den smarteste arkitekturen for selvkjørende biler som finnes. Dette skal komme fra 2024.
Han kunne også fortelle aksjonærene at bilene i framtiden kan oppgraderes trådløst og dermed blir smartere med årene akkurat som vi mennesker liker å tenke at vi blir, og at det er en ny generasjon og mer intelligent MBUX-infosystem på gang som debuterer i den nye S-klassen.
Så kom han endelig til det mange nok ventet på ‒ framtidens biler. Mer spesifikt det nye flaggskipet, selveste EQS ‒ EQ-seriens S-klasse.
‒ Neste år går vi inn i en ny æra med Mercedes-Benz elektrifisering, og EQS vil sette nye standarder med mer enn 700 kilometer med kjørbare distanser ‒ altså så langt vil den gå på en lading, sa sjefen om bilen som har batteripakke fra Stuttgart-Untertürkheim-fabrikken.
‒ Med EQS endrer vi måten vi tenker om biler på. Det er den første helelektriske luksussedan fra Mercedes-Benz basert på en helelektrisk arkitektur. Dette åpner for helt nye muligheter ‒ fra batteriets plassering til bilens design, sa sjefen.
Mercedes har tidligere vist fram et konsept av EQS med 470 hestekrefter, et dreiemoment på 760 Nm og som klarer 0-100 km/t på under 4,5 sekunder.
Konseptmodellen kalt Vision EQS som er avbildet på bildene her byr også på en lading på 350 kW, som åpner for lading opp til 80 prosent på under 20 minutter. Og det er all grunn til å tro at også EQS vil få dette, for rekkevidden er altså uendret.
Produksjonsversjonen skal altså ifølge Källenius komme allerede neste år, og med rekkevidder på over 700 kilometer bør kanskje rekkevidde-angsten være ryddet bort en gang for alle?
Les også: