De fleste produsentene holder kortene tett til brystet foran
det kommende Genève Motor Show, og om vi er heldig får vi et utsnitt av et bilde
av en ny modell. Men Seat gir blaffen i dette, iallfall når det kommer til
den nye modellen Cupra Leon.
ut. Cupra er altså det litt mer sprekere merket til Seat, og
tidligere har de kommet med en hissigere og tøffere versjon av Seat Ateca kalt,
øh, ja, Cupra Ateca. Tidligere versjoner av litt sprekere Leon het altså Seat Leon
Cupra, men nå er det Cupra Leon som gjelder. Og det spanske merket er så fornøyd med resultatet, at de
prøver seg på et litt morsomt engelsk slagord ‒ «King of Leons». Den er kanskje ikke løvenes konge, men at gjengen i
Barcelona har truffet ganske så bra på utseende kan de fleste være enige i. For dette er en stasjonsvogn de fleste kunne hatt parkert i oppkjørselen.
utvendig og innvendig, men siden dette skal være en litt sprekere versjon er
det drivlinjen vi er mest spent på. Og her er det flere varianter. 2-literen kommer i tre utgaver, 245 hestekrefter og 370 Nm,
300 hk og 400 Nm samt en toppversjon med 310 hk og 400 Nm som er eksklusiv for
stasjonsvognen. Men kanskje enda mer spennende ‒ Cupra Leon kommer som eHybrid.
God rekkevidde
Her er det en 1.4-liters TSI bensinmotor med 150 hk som erhjertet, og denne får hjelp av en elmotor med ytterligere 115 hk og et batteri
på 13 kWh. Totalt blir ytelsen på 245 hk med et dreiemoment på
maksimalt 400 Nm, så denne versjonen er virkelig spennende. Batteriet sørger for at den kan kjøre hele 60 kilometer på
ren elektrisk kraft, mens ladingen via en veggkontakt på 3,6 kW går unna på 3,5
timer. Brukes det vanlig 230 volt tar ladingen 6 timer.
Ikke manuelt gir
Det går ganske greit unna i en Cupra Leon også, og 0-100km/t gjøres på 4,8 sekunder og toppfarten er på 250 km/t. Alle versjonene er utstyrt med en DSG-girkasse, og har shift-by-wire-teknologi
som gjør at den bruker elektroniske signaler til å skifte gir. Og ja, det er mulig å få girhendler bak rattet. Cupra har også satt inn elektronisk servoassistert styring
(EPAS) og adaptivt chassis-kontroll (DCC), mer sportslig understell og Brembo
bremsesystem.
Bredere og lavere
For å gi den enda bedre kjøreegenskaper har de også plasserthjulene enda lengre ut mot siden, strekt ut akselavstanden og senket bilen
ytterligere. Stasjonsvognen er 4,64 meter lang, 1,80 meter bred og 1,44 meter høy, og sitter sammenlignet med Seat Cupra 25 mm lavere på frontakselen og 20 mm på bakakselen. Når det gjelder felger kommer utgaven med 245 hk med
18-tommere som standard, mens de andre får 19-tommers hjul.
Salget til værs
Den er selvsagt digitalisert og fått ny lysteknologi, såCupra Leon er også en moderne bil så det holder. Og ja, det er støtte for både Apple
CarPlay (trådløst) og Android Auto, og den er nett-tilkoblet som for eksempel
åpner for en egen app hvor det er mulig å fjernstyre diverse funksjoner. Cupra er et ganske så nytt merke, men allerede i 2019 gikk
salget opp med 71,8 prosent med et totalt salg på 24.700 biler. Og med en splitter ny Cupra Leon på gang, så bør framtiden se ganske så lys ut for det spreke merket. Det er muligens rockegruppen Kings of Leon og jungelens konger også enige om. Her er flere bilder av stasjonsvognen: Les også: