Corsa-e med 330 km rekkevidde

Opel Corsa kommer nå også som ren elbil, og den får en rekkevidde på 330 kilometer.


PSA-gruppen er virkelig i støtet når det gjelder små elbiler. Først viste de fram DS 3 Crossback E-Tense, deretter Peugeot e-208, og nå er det klart for den tredje kompakte el-modellen ‒ en helelektrisk Opel Corsa-e.

Det tyske merket i den franske gruppen følger en plan kalt Pace, og den sier at de skal elektrifisere hele modellserien innen 2024.

Opel var som kjent tidlig ute med Ampera-e, elbilen som kom
allerede i 2016. Men siden har det vært ganske stilt rundt rene elbilmodeller,
men nå er de i ferd med å få ny vind i de elektriske seilene.

Corsa, denne lille favoritten som «alltid» har vært her,
blir nemlig også helelektrisk.

Modellen kom så langt tilbake som i 1982, og siden Corsa A debuterte
har den kommet som Corsa B, Corsa C, Corsa D og Corsa E ‒ 5. generasjon som kom
i 2015.

Totalt er det produsert 13,5 millioner slike gjennom 37 år,
og nå skal den kapre nye og moderne kunder.

For Opel bygger den også om til elbil, og Corsa-e slår
dermed følge med DS 3 Crossback E-Tense og Peugeot e-208. Alle tre bygges på
den nye PSA-plattformen kalt CMP, og får dermed de samme grunnleggende
elementene og det samme elektriske drivverket.

Faktisk startet Opel å jobbe med en ny Corsa for flere år
siden, men da merket ble solgt fra amerikanske GM til PSA-gruppen med merkene
Peugeot, Citroën og DS for snart to år siden ble dette stanset.

De startet altså på ny gi med CMP-plattformen, og som med de
to andre søsknene får også Corsa-e en rekkevidde på over 300 kilometer.

Mer eksakt sier Opel at den elektriske versjonen av Corsa
skal kunne rulle 330 kilometer uten påfyll, noe et batteri på 50 kWh sørger
for. I likhet med DS 3 Crossback E-Tense og e-208 er også Corsa-e klar for
hurtiglading på 100 kW, og dette fyller batteriet til 80 prosent på en
halvtime.

Og som e-208 får også Corsa-e tre kjøremoduser, og de er
ganske så selvforklarende: Normal, Eco og Sport.

En ting Corsa definitivt ikke er kjent for er
akselerasjonen, men putt Corsa-e i Sport så blir den ganske så kvikk til å være
en kompakt bybil.

Elmotoren yter 136 hk med et dreiemoment på 260 Nm, og bilen
bruker 8,1 sekunder fra 0 til 100 km/t. 0-50 km/t er enda mer imponerende, kun
2,8 sekunder.

Også designet er ganske så sportslig.

Den noe coupéinspirerende taklinjen er senket med 4,8 centimeter sammenlignet med 5. generasjon, og sitteposisjonen er senket med 2,8 centimeter. På toppen av dette er tyngdepunktet lavere enn tidligere, og bør dermed sørge for enda mer dynamiske kjøreegenskaper.

Nye Corsa er 4,06 meter lang, og har plass til fem personer.

Med inntoget av elbiler og selvkjørende teknolog har også «vanlige» biler fått utstyr som tidligere var forbeholdt de mer luksuriøse modellene, og nye Corsa er intet unntak.

Her har Opel inkludert ting som de adaptive og blendingsfrie
LED-matrix-lysene, HD-kameraer som overvåker miljøet rundt bilen og sensorer
som jobber sammen med førerassistentene ‒ blant annet adaptiv fartsholder.  

På innsiden har selvsagt Opel også oppgradert infotainment-løsningen,
slik at også de tråkker inn i den digitale tidsalderen på innsiden.

Opel vil åpne ordrebøkene for Corsa-e om noen uker, mens diesel-
og bensinversjonene følger deretter.

Her er flere bilder:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter