Verdens mest kjente biljournalist startet ikke opp som en programleder, som kanskje mange tror. Nei, Jeremy Clarkson startet sin journalistiske karriere som mange andre journalister, nemlig i lokale aviser.
Etter hvert fikk han også skrive biltester, først med biler fra merker som Fiat og Peugeot, før han etter eget utsagn til slutt fikk teste en Lamborghini etter 10 år.
-->
I 1988 fikk han jobben som en av programlederne i TV-programmet Top Gear, og resten er som kjent historie.
Sammen med Richard Hammond og James May lager han i dag strømme-serien The Grand Tour, men han er også en skrivende journalist.
Clarkson skriver biltester for både The Sunday Times og The Sun, og der er han like slagferdig som han er kjent for i TV-ruta.
I februar skulle han teste en Toyota GR Yaris, og han var ikke veldig fornøyd.
«Jeg ville ikke kjøre den nye Toyota Yaris. Jeg har alltid ment at Yaris er en bil du kjøper når du mener en Honda Jazz går litt for fort. Og da jeg fikk vite at jeg skulle teste en med en 3-sylindret motor, ringte jeg nesten Toyota for å avlyse det», skriver Clarkson i anmeldelsen.
«Men det hadde vært en stor tabbe, for det viste seg at den som dukket opp var en GR-modell, som viser at den, faktisk, ikke er en Yaris i det hele tatt.»
Bakgrunnen for at Toyota gikk for en GR-utgave, som står for Gazoo Racing, var rally-VM.
Med finske Tommi Mäkinen som teamsjef og estlandske Ott Tänak bak rattet vant Toyota like godt VM i 2019, og det ga mersmak.
Men for at bilene kan brukes i rally-VM må de masseproduseres i minst 25.000 eksemplarer, og Toyota kastet seg rundt og lagde en ny GR Yaris. I ettertid viser det seg dog at dette ble feil. Helt feil.
WRC, de som arrangerer rally-VM, vil nemlig ta del i overgangen til elektriske biler, og nye regler for 2022 sier at bilene må være hybrider. Så dermed får vi ikke se en slik GR Yaris i neste års mesterskap.
Dette ble kjent etter at Toyota og GR-gjengen hadde utviklet Yarisen, så den er uansett tilgjengelig ute hos forhandlerne ‒ også i Norge.
Toyota understreket under utviklingen at dette skulle bli en ultimat kjørebil, noe som betyr en masse moro bak rattet.
Og Clarkson falt pladask, og mente rett og slett at dette var en av de mest morsomme bilene han noensinne har testet.
«Denne bilen gjorde at jeg lo høyt. Jeg tok den ut i marka ved meg en morgen og lagde et veldig søl, men jeg brydde meg ikke, fordi det var et komplett kaos. Og da jeg fant ut av styringen og at systemene som lar deg velge mellom Bane, Sport eller Normal ikke gjorde noe forskjell, tok jeg den ut til gatene, som var islagte. Og det var ellevilt det også.»
Bilen var altså så morsom og god at Clarkson nå har valgt den ut som årets bil.
Det skjedde under en stor kåring kalt News UK Motor Awards, som The Sunday Times, Driving.co.uk, The Sun on Sunday og The Sun arrangerer.
Det var en rekke vinnere som du skal få se av listen under, men hovedprisene var altså Clarkson-prisen til Toyota GR Yaris, prisen fra The Sunday Time som gikk til Ford Mustang Mach-E og The Sun-prisen som gikk til Nissan Qashqai.
‒ Motor Awards tar sikte på ikke bare å feire bilens fortreffelighet, men også støtte industrien på et avgjørende tidspunkt, sier Rob Walsh, kategoridirektør for Motors i News UK.
‒ Det er en sektor som har blitt utfordret mer enn de fleste de siste 18 månedene, og vi vil fortsette å fungere som deres pålitelige partner.
Her er alle vinnerne, og for en gang skyld er vel Jeremy Clarkson enig. Vel, iallfall i en av prisene.
Årets liten SUV/crossover: Nissan Qashqai
Årets store SUV: Kia Sorento PHEV
Årets by/liten bil: Fiat 500e
Årets sportbil: Porsche 911 GT3
Årets elbil: Tesla Model 3
Årets mest verdi for pengene: Vauxhall (Opel) Corsa
Årets Hot Hatch: Toyota GR Yaris
Årets beste britiskbygde bil: Mini Electric
Årets familiebil The Sun: Ford Kuga
Årets varebil The Sun: Ford Transit Leader
Årets mest hundevennlige bil: Mini Clubman
Årets beste design: Hyundai Ioniq 5
Årets ut på eventyr bil: Porsche Taycan Cross Turismo
Årets oppfinnelse: Hyundai Ioniq 5
Årets motorperson: Jenson Button
Årets luksusbil: Rolls Royce Ghost
Årets bilprodusent: Lotus
The Sun legende-pris: BMW M3
The Sunday Times legende-pris: Land Rover Defender