Elbiler som Nissan Leaf, Renault Zoe, Kia Soul, BMW i3 og e-Golfen var alle med på å bane veien for elbiler her i Norge på midten av 2010-tallet, og i det øvre prissjiktet var Tesla Model S en favoritt. Men det var noe som manglet ‒ nemlig en mer «vanlig» bil som også var helelektrisk, ganske rimelig og med ok praktisk rekkevidde.
En slik hadde General Motors (GM) på gang. Gjennom Chevrolet introduserte de nemlig ladehybriden Volt allerede i 2011, og denne kom også med Opel-merket gjennom utgaven kalt Ampera.
-->
Bilen avanserte videre til helelektriske drivverk gjennom Chevrolet Bolt og Opel Ampera-e, og produksjonen av de helelektriske bilene startet mot slutten av 2016 for Bolt og i begynnelsen av 2017 for Ampera-e.
Chevrolet er som kjent et amerikansk merke som fokuserer på Nord-Amerika, men her hjemme skulle altså Opel Ampera-e ta elbilene opp til et helt nytt nivå. Det skapte til dels hysteriske tilstander.
Timingen er som kjent alt, og den var svært dårlig sett med norske øyne. For mens kundene flokket til krøp ventetiden faretruende fort opp mot to år, og på samme tid gikk Chevrolet og Opel fra å være bestevenner til å bli bitre fiender. Og det var dårlig nytt for elbilsultne nordmenn.
Det ble faktisk så ille at GM til slutt rett og slett kvittet seg med Opel, som hadde vært en finansiell fiasko for den amerikanske gruppen.
Det tyske merket ble solgt til den franske PSA-gruppen som i dag er en del av Stellantis-konsernet, og problemene hopet seg opp. For GM hadde lite lyst til å produsere Ampera-e, og ville heller kanskje ikke veldig overraskende prioritere sin egen Chevrolet Bolt.
Opel måtte til slutt gi opp elbilen, og da de satte sluttstrek hadde nærmere 4.000 biler funnet veien over til Norge.
Men for Bolt var ikke døra boltet igjen.
For under kvartalfremleggelsen denne uka kunne GMs styreleder og administrerende direktør Mary Barra slippe nyheten om at det kommer en ny generasjon Bolt, og denne skal ta opp tråden som den originale Bolt og Ampera-e vevde ‒ god pris, rekkevidde og teknologi.
‒ Kundene våre elsker dagens Bolt. Det har levert rekordsalg og noen av de høyeste kundetilfredshet og lojalitetspoeng i bransjen, sier Barra.
‒ Det er også en viktig kilde til nye kunder for selskapet og for Chevrolet.
Det amerikanske merket har flere elbiler på gang, slik som Silverado EV, Blazer EV og SUV-modellen Equinox EV.
‒ Vi vil holde farten oppe ved å levere en ny Bolt ‒ og vi vil lage den raskere gjennom et helt nytt program med betydelig lavere ingeniørutgifter og kapitalinvesteringer ved å oppdatere bilen med Ultium og Ultifi-teknologier og ved å bruke vår «vinne med enkelhet»-prinsipp, sier Barra.
Ultium og Ultifi er fleksible batteri- og programvareplattformer som åpner for å lage forskjellige elbiler over samme lest.
Dermed bør det ikke være altfor komplisert å lage neste generasjon Bolt, men GM er smarte nok til å ikke komme med noen lovnader rundt når elbilen er på plass. De vil heller ikke si noe om ytelser og den slags ting, og vil heller ikke vise fram bilen.
Så tiden får vise hva nye Bolt kan by på både av priser, rekkevidder, teknologi og design.
GM sier at Bolt og Bolt EUV (crossover-utgave) fortsatt er svært populære biler, og i første halvdel av 2023 har vært det sterkeste til nå.
80 prosent av Bolt-eierne forblir lojale mot Chevy, og nesten 70 prosent av kjøperne som har innbyttebiler kommer fra et ikke-GM-merke. Så det er kanskje ikke så rart at Chevrolet Bolt får leve videre.
Les også: