Det er på gang en ny Volkswagen Golf GTI, og den kommer med innebygd ChatGPT. (Fotos: Volkswagen)

ChatGTP inn i Volkswagen-biler

Fjorårets mest berømte ord, ChatGTP, finner nå for første gang veien inn i et stort volummerke som en standardfunksjon.


Hadde vi skrevet ChatGTP for ett år siden måtte vi har forklart hva det var, men nå vet alle hva som ligger bak benevnelsen som også inneholder GT ‒ den viktige bilbenevnelsen.

Den AI-baserte chatboten kan som kjent brukes til så mangt, og det har Volkswagen også innsett. Så nå finner ChatGPT veien inn som en integrert del av IDA, folkemerkets stemmeassistent.

Det betyr at i framtiden vil de som kjører en Volkswagen med en oppgradert IDA ha tilgang til en stadig voksende database for kunstig intelligens, og dermed kunne få svar på spørsmålene de måtte ha. Så spør gjerne IDA om hva som er det beste bilmerket, for det blir jo litt spennende å høre det svaret.

Det er Cerence Chat Pro fra teknologipartneren Cerence som danner grunnlaget for den nye funksjonen, som er spesialtilpasset biler. Dermed blir Volkswagen det første masseproduserende merket som tilbyr ChatGPT-integrasjon, og dette skal skje fra 2. kvartal 2024 i mange av bilene.

Den nye chatboten kommer sammen med en ny generasjon infotainment, og for oss elbilglade nordmenn er samtlige elbilmodeller inkludert. Disse modellene skal få ChatGTP: ID.3, ID.4, ID.5, ID.7, nye Tiguan, nye Passat og nye Golf.

Her Golf GTI og ID.7:

ChatGPT blir altså integrert i stemmeassistenten, og dette åpner for en rekke nye funksjoner som går langt utover den forrige stemmestyringen.

For eksempel kan IDA-stemmeassistenten brukes til å kontrollere infotainment, navigasjon og klimaanlegg, eller til å svare på generelle kunnskapsspørsmål, forklarer Volkswagen.

I framtiden skal også AI gi tilleggsinformasjon som svar på spørsmål som går utover dette, og skal videreutvikles fortløpende. Tyskerne sier at dette kan være nyttig på mange nivåer under en biltur: Berikende samtaler, oppklaring på spørsmål, samhandling på intuitivt språk, mottak av kjøretøyspesifikk informasjon og mye mer – alt selvsagt håndfritt.

Videre forklarer folkemerket at man ikke trenger en egen konto eller installere en ny app eller aktivere ChatGPT, og alt man trenger for å få i gang den kunstige intelligensen er å si «Hei IDA» eller trykke på knappen på rattet.

IDA skal automatisk prioritere om en kjøretøyfunksjon skal utføres, en destinasjon søkes eller temperaturen justeres. Hvis forespørselen ikke kan besvares av Volkswagen-systemet, videresendes den anonymt til AI og den kjente Volkswagen-stemmen svarer, forklarer bilmerket.

Mange syns ChatGPT er litt skummelt, og det har tyskerne fått med seg. Så de understreker at boten ikke har tilgang til kjøretøydata, og at spørsmål og svar slettes umiddelbart for å sikre høyest mulig nivå av databeskyttelse.

Alt dette tilrettelegges av Cerence Chat Pro, som utnytter en rekke kilder, inkludert ChatGPT, for å gjøre det mulig for IDA å gi nøyaktige og relevante svar på nesten alle tenkelige spørringer.

Videre prioriterer funksjonen sikkerhet og sømløs integrasjon med IDAs utallige funksjoner, noe som skal gi brukervennlighet for sjåfører.

‒ Volkswagen har alltid demokratisert teknologi og gjort den tilgjengelig for mange. Dette er rett og slett inngrodd i vårt DNA. Som et resultat er vi nå den første volumprodusenten som gjør denne innovative teknologien til en standardfunksjon i kjøretøy fra det kompakte segmentet og oppover, sier Kai Grünitz, medlem av styret Volkswagen Brand for teknisk utvikling.

‒ Takket være sømløs integrasjon av ChatGPT og sterkt samarbeid med vår partner, Cerence, tilbyr vi våre sjåfører merverdi og direkte tilgang til det AI-baserte forskningsverktøyet. Dette understreker også den innovative styrken til våre nye produkter.

Les også:

Debatt