ChatGTP brøyter seg nå vei inn i bilen, og Mercedes åpner for en testing av dette i USA. (Fotos: Mercedes)

ChatGPT inn i bilen

Redd for at kunstig intelligens skal overta? Vel, nå har ChatGPT også brøytet seg vei inn i bilen.


ChatGPT er utvilsomt årets ord, og blir både betegnet som verdens undergang og verdens redning. Dette er en mer avansert chatbot, et dataprogram som kan svare brukere på en svært menneskelig måte.

Men dette er også Pandoras boks, og ChatGPT kan for eksempel løse og skrive oppgaver, lage sammendrag og forfatte artikler, svare på spørsmål og løse vanskelige problemer ved hjelp av kunstig intelligens og åpne kilder.

Vi spurte like godt en som bør kunne svare på hva ChatGPT faktisk er, og det er programmet selv. Dette er svaret vi fikk fra ChatGPT:

«ChatGPT er en avansert språkmodell utviklet av OpenAI. Den bruker maskinlæringsteknikker for å generere tekstbaserte svar på ulike spørsmål og oppgaver. Modellen er trent på et bredt spekter av tekstdata og kan svare på en rekke emner. Formålet med ChatGPT er å hjelpe brukere med å finne informasjon, gi råd og generelt samhandle med dem på en naturlig måte.»

Men det er også baksider, og for eksempel kan Chat GTP hjelpe kriminelle til å skrive svindelmeldinger som virker så ekte at selv de mest våkne risikerer å tråkke rett i fella.

Uansett så har teknologien kommet for å bli, og nå baner ChatGPT seg altså vei inn i bilens verden. Mer eksakt er det Mercedes som åpner for teknologi sammen med Microsoft, og de skal i første omgang tilby dette til amerikanske kunder. ChatGPT integreres gjennom noe som er kalt Azure OpenAI Service, og via Microsofts sky- og AI-plattform.

Tyskerne legger nå ChatGPT til i stemmekontrollen til MBUX, denne velfunksjonen talefunksjonen som aktiveres ved å enkelt si kommandoen «Hei Mercedes».

Mercedes vil fra i dag (16. juni) tilby et valgfritt betaprogram som potensielt kan installeres i over 900.000 biler som er utstyrt med MBUX infotainmentsystem, og de som vil være med kan selvsagt gjøre dette med en stemmekommando.

For de som vil hoppe på GPT-toget kan enten gjøre dette via Mercedes me-appen eller dirkete gjennom bilen, og da melde talekommandoen «Hei Mercedes, jeg vil bli med i betaprogrammet».

Dette åpner for at de på innsiden av bilen kan motta sports- og væroppdateringer, få svar på spørsmål om omgivelsene eller til og med kontrollere sine smarte hjem, forklarer Mercedes.

De sier videre at ChatGPT skal utfylle den eksisterende intuitive stemmekontrollen, og det er en stor fordel. For mens de fleste stemmeassistenter er begrenset til forhåndsdefinerte oppgaver og svar, utnytter ChatGPT en stor språkmodell for å forbedre naturlig språkforståelse og utvide emnene den kan svare på.

Ifølge stjernemerket kombineres det beste fra to verdener, og forbedrer de validerte dataene til MBUX Voice Assistant med det mer naturlige dialogformatet ChatGPT. Og her kommer det nye.

Brukere vil nemlig ikke lenger oppleve stemmeassistenten som en chatbot, men nesten som en ekstra passasjer som også kan føre samtaler. Mercedes sier at når de i bilen ber stemmeassistenten om detaljer om destinasjonen, foreslå en ny middagsoppskrift eller svare på et komplekst spørsmål, vil få et mer utfyllende og menneskelignende svar.

Når det kommer til personvern og datasikkerhet, er det altså et samarbeid med Microsoft som åpner for integrering av ChatGPT. Men Mercedes sier at de beholder full kontroll over IT-prosessene i bakgrunnen, og at de talekommandodataene som samles inn skal lagres i Mercedes’ Intelligent Cloud hvor de anonymiseres og analyseres.

Videre sier tyskerne at databeskyttelse er en toppprioritet, og at kundene til enhver tid vet hvilken informasjon som samles inn og til hvilket formål ‒ og at de står fritt til å ta egne avgjørelser.

‒ Integrasjonen av ChatGPT med Microsoft i vårt kontrollerte skymiljø er en milepæl på vår vei til å gjøre bilene våre til sentrum av våre kunders digitale liv. Vårt betaprogram forsterker de eksisterende «Hei Mercedes»-funksjonene som navigasjonsforespørsler, værforespørsler og andre med funksjonene til ChatGPT, sier Markus Schäfer, styremedlem og teknologisjef.

‒ På denne måten ønsker vi å støtte samtaler med naturlige dialoger og oppfølgingsspørsmål. Våre kunder kan alltid stole på oss for å sikre best mulig beskyttelse av personvernet. Alt gjøres med et stort mål ‒ å redefinere forholdet du har til Mercedes.

Planen er at betatestingen skal foregå i tre måneder, og deretter skal Mercedes tolke resultatene og bygge videre på stemmekommandoen. Om alt går etter planen vil løsningen også rulles ut i andre markeder.

Chat betyr som kjent å prate, mens GPT står for «Generative Pre-trained Transformer». Dette er en samling av språkmodeller som har blitt opplært til å lage eller oppsummere tekster, svare på spørsmål, oversette språk og til og med generere programmeringskode.

ChatGPT er bygget på et sofistikert nevralt nettverk utviklet av selskapet OpenAI.

Mercedes sier at de tilnærmer seg integreringen av ChatGPT i tråd med selskapets AI-prinsipper, og at de holder et strengt øye med potensielle risikoer som en teknologi som kunstig intelligens kan by på.

Les også:

Les mer om:

Nyheter