Oioi, Caterham overrasker med en «vanlig» sportsbil. Og den er helelektrisk! (Fotos: Caterham)

Caterham viser eksepsjonell elbil

Runde analogiske instrumenter, en liten info-skjerm og et midtplassert baksete. Og ja, selveste Italdesign. Jøss!


Caterham er mest kjent for, eller skal vi si utelukkende kjent for sine Seven-biler. Ja, disse bilene med to seter som minner mer om gamle racerbiler enn moderne biler.

Men britene lever ikke i gamle dager, og har allerede vist fram en Seven-modell som er helelektrisk og kalt for, ja, EV Seven. Den bilen vil ta de klassiske Seven-bilene inn i framtiden, men ambisjonene stopper ikke der.

-->
Sammen med EV Seven har de også opprettet Caterham Evo, og mener tiden er inne for noe annet enn bare disse sjuerne. For å gjøre det skikkelig har sjefdesigner Anthony Jannarelly like godt funnet veien over til Italia.

Der har han funnet legendariske Italdesign, som mer enn gjerne har hjulpet Caterham til å designe en «vanlig» bil. Og da kan det som kjent ikke gå dårlig.

Den ikoniske Caterham-profilen med hjul som stikker ut fra karosseriet er ryddet bort, og ut av det hele har en «vanlig» bil med en klassisk sportsbil-form formet seg.

Bilen er fortsatt så ny at den ikke har et vanlig navn, men går under Project V ‒ og dette er altså en elbil. Den er drevet av en motor bak med 272 hk, og utstyrt med et batteri på 55 kWh som kan lades med 150 kW. Da går det i så fall kun 15 minutter å lade fra 20 til 80 prosent.

Kombinasjonen Caterham, Italdesign og eldrift åpner selvsagt for noe sportslig, og 0-100 km/t er oppgitt til å gå under 4,5 sekunder med en toppfart på 230 km/t.

Når det gjelder rekkevidden så er målet at den skal runde 400 kilometer, men dette er altså så tidlig i utviklingen at mer konkrete rekkevidder kan ikke Caterham opplyse.

De er kanskje ikke tro mot designkonseptet til Seven-bilene, men selve grunnideen lever videre med Project V. For britene har også på den vanlige elbilen et voldsomt fokus på vekt, og sier at de retter siktet inn mot 1.190 kilo for standardutgaven. Det vil si noe så snodig som en 2+1 setekonfigurasjon. Jepp, ett sete bak.

Den lave vekten er innen rekkevidde grunnet bruk av et innovativt karbonfiber- og aluminiumskompositt-chassis, forklarer de.

‒ Prosjekt V er ikke bare et konsept eller designstudie ‒ vi har gjennomført ingeniør- og produksjonsmuligheter gjennom hele utviklingsprosessen. En elektrisk Caterham av enhver form og størrelse må forbli tro mot det som skiller oss fra alle andre ‒ være lett, enkel og tilby en enestående kjøreopplevelse ‒ det er vårt DNA, sier Caterham-sjef Bob Laishley.

‒ Prosjekt V oppfyller vår ambisjon om å vokse selskapet bærekraftig og utforske elektrifisering samtidig. Med forbehold om de neste utviklingsfasene og teknisk kapasitet, kan Project V bringes ut på markedet mot slutten av 2025 eller tidlig i 2026 og har som mål å koste mindre enn 80.000 pund.

Avhengig av hvor mye avgifter de norske politikere slenger på elbilene de neste årene kan den altså starte på rundt millionen her hjemme, så vi får håpe Ap og Sp roer seg litt med avgiftene nå. Og ja, at kronen styrker seg.

For som vi kan se av bildene blir dette en vakker elbil, og garantert en morsom en å kjøre.

‒ En Caterham Sevens design er enkel og minimalistisk, den er designet for sin tiltenkte funksjon, for å være lett og morsom å kjøre, sier sjefdesigner Jannarelly.

‒ Med Project V bruker vi denne filosofien på sportscoupé-arkitekturen for å skape en forførende og tidløs silhuett. Hver enkelt funksjon må rettferdiggjøre seg selv fra et vektperspektiv for å opprettholde letthet og optimalisere førerengasjementet.

Vi var innom den litt merkelige 2+1. Nå kan nok en slik kombinasjon skremme flere, så Caterham er ikke dummere enn at de også åpner for en mer normal 2+2. Men de minner om at dette går utover den behagelige plassen som det ene setet bak der byr på.

Foran er dashbordet som bilen vakkert, og Caterham har kun satt inn en liten sentral skjerm som viser viktig informasjon ‒ og gitt bilen noen klassiske instrumenter. Sjekk dette:

Dette blir en kjørebil, og Caterham byr på tre kjøremoduser som bør åpne for mye moro ‒ Normal, Sport og Sprint. Disse vil automatisk og intelligent justerer ting som akselerasjonen og styringen, og sørge for optimale oppsett for de ulike kjøreopplevelsene.

Konseptet har også ting som doble bærearmsfjæring foran og bak med fullt justerbar geometri, elektrisk assistert servostyring og Michelin Pilot Sport 4S-dekk med 19 tommer foran og 20 tommer bak.

‒ Vi er glade for å ha inngått samarbeid med Caterham og Anthony Jannarelly for å bringe Project V til live, sier Andrea Porta, forretningsutviklingssjef i Italdesign.

‒ På hvert trinn har vi brukt vår erfaring i å produsere kommersielt levedyktige konsept- og prototypekjøretøyer, for å sikre at enhver fremtidig produksjonsversjon kan bringes ut på markedet raskt.

Caterham-sjef Laishley understreker at Prosjekt V ikke skal erstatte Seven, men kommer i tillegg og skal tiltrekke seg nye kunder.

‒ Ved å bruke et mer praktisk coupé-karosseri og ved å utnytte emballasjefordelene til en elbil, er dette en bil som fungerer like bra for turer til butikkene eller skoleløpet, som den gjør for søndagssprint, sier Laishley.

Om alt går etter planen håper Caterham å ha på plass produksjonsutgaven av Project V enten mot slutten av 2025 eller i starten av 2026, og sist helg ble konseptet også vist under Goodwood-festivalen.

Her er bilder av den svært så spennende elbilen:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter