Byggingens av verdens største «digitale» bru er i gang. (Illustrasjon: Norconsult/Nordic)

Byggingen av verdens største «digitale» hengebru i gang

Og ja, den blir også Norges bredeste hengebru.


Norge er mange bruers land, og bare på riks- og fylkesveinettet forvalter Statens Vegvesen over 17.500 slike. De fleste er selvsagt korte og kjedelige som tar et blunk å passere, men noen er skikkelige landemerker.

Dagens Sotrabru som knytter Øygarden til Bergens fastland ble offisielt åpnet i 1972, men drøyt 50 år senere er den utdatert og har gjort sitt. Så i forbindelse med nytt Sotrasamband er det duket for en ny og imponerende hengebru, og dette er selvsagt et ganske så komplisert prosjekt som normalt generer en masse papirer.

Men det er nye tider, og det er nå mulig å tegne en slik stor og komplisert hengebru kun ved å bruke digitale verktøy. Det viser den nye Sotrabrua.

Brua er designet og prosjektert av Norconsult og er altså en del av et stort prosjekt som startet byggingen i vår, og planen er at den skal åpne for trafikk i 2027 ‒ 55 år etter den gamle Sotrabrua ble offisielt åpnet.

Den nye har et hovedspenn på 608 meter og en total lengde på 901 meter, og startskuddet for selve byggingen gikk mandag. Da ble senkekassene fraktet til Knarrevika, og da de var på plass var også Statens vegvesen i gang med selve byggingen.

–  Det er veldig stas, sier kontraktsansvarlig for Nye Sotrabru i Statens vegvesen, Håkon Matre.

‒ Når de er på plass kan arbeidet med å støpe selve fundamentet til brutårnet starte.

Dette er altså verdens største heldigitale bru, og det er svære elementer som må på plass. Bare senkekassene er på rundt 10 x 5 meter som hver veier rundt 228 tonn, og skal senkes ned på rundt 4 meters dyp.

Kassene er forskaling til støpingen av fundament til de 145 meter høye brutårnene, og må selvsagt være perfekt plassert. Her gjør også ting som dagslys og flo og fjære det hele enda mer utfordrende.

– Det er en stor og krevende operasjon for å få senkekassene på rett plass. Når lekteren kommer til Knarravika blir kassene løftet i sjøen med en flytekran og dykkere passer på at de blir plassert riktig, sier Matre.

Det er også en undervannsdrone som hjelper til, men ingeniørene og de andre kan ikke titte på en papirrull for å dobbeltsjekke. For slikt finnes altså ikke, og de må inn i den digitale modellen for dette.

For den nye Sotrabrua er verdens største bru som er heldigital i både prosjektering og utføring, og når den står ferdig også når det kommer til forvaltning. I verdenssammenheng har dette aldri vært gjort i en slik stor skala tidligere.

Den digitale modellen skal altså fungere som en tvilling til det fysiske brua.

– Fagmiljøet i Norge er fremst i verden på modellbasert design og prosjektering, og det er Norconsult sitt arbeid med Nye Sotra bru et godt eksempel på, sier Matre.

Det er en rekke fordeler med å lage en digital modell, og Vegvesen peker på forståelsen mellom hvordan deler passer med hverandre, redusere feil, misforståelser og forsinkelser i byggefasen.

De forskjellige fagfeltene finner også enkelt sine beskrivninger og spesifikk informasjon i den digitale modellen, og risikoen for feil og misforståelser blir redusert. Og det er jo smart og ikke minst viktig når man bygger en svær bru som skal vare i 100 år.

Dette blir altså verdens største digitale bru, men den setter også en Norges-rekord.

– Ja, det stemmer, med sine 29,5 meter bredde er dette også Norges bredeste hengebru, smiler Matre.

Den nye Sotrabrua får fire kjørefelt og sykkelvei med fortau, og hele Sotra Link-kontrakten har en verdi på nærmere 20 milliarder kroner.

Og slik ser det digitale tverrsnittet gjennom brutårn ut i den såkalte BIM-modellen til Norconsult, og her kan man se detaljer som spennarmering, avfuktningsanlegg, ulike kjøresterke rekkverk, støyskjermer og klatresikkert rekkverk.

Les også:

 

 

 

Les mer om:

Elbiler Nyheter