BYD’s batteri tåler å bli overkjørt av en lastebil

For å vise hvor sterkt et blad-batteri er lot BYD en 46 tonn tung lastebil kjøre over det. «Rambo»-batteriet var tilnærmet uskadd, og kunne puttes inn i en elbil. Nå blir Blade standard i BYD-bilene.


De færreste her hjemme hadde hørt om et kinesisk bilmerke for bare ti år siden, men som vi vet forandrer ting seg nå svært så raskt i bilindustrien. Så takket være inntoget av elbiler er allerede flere kinesiske merker på plass her, slik som Xpeng og Maxus.

Et tredje merke som allerede er på plass er BYD, som tilbyr varebilen T3. Men de har nok enda større forventinger til modellen som snart er på vei fra Kina, nemlig BYD Tang.

-->
Dette er en 7-seters SUV som måler 4,87 meter, har firehjulstrekk, 509 hk, en rekkevidde som mest sannsynlig lander en plass i 400 kilometers-området og lynlading på 110 kW.

Prisen starter på 600.000 kroner, og hele pakken er så forlokkende at nærmere 500 biler er forhåndsolgt her i Norge. Ikke verst, for bilen har ikke meldt sin ankomst før i august.

I tillegg til sju seter skiller denne SUV-modellen seg ut fra mengden med et ganske så spesielt batteri kalt Blade.

Navnet kommer fra prinsippet batteripakken er bygd opp på, hvor Blade-batteriene pakkes på en spesiell måte som utnytter plassen langt bedre. Cellene er plassert i en matrise og satt inn i en batteripakke i en kniv-lignende formasjon, derav Blade-navnet.

BYD var opprinnelig en produsent av ladbare batterier da de ble stiftet i 1995, og har nå utviklet slike i snart 26 år. Resultatet av alt dette er altså Blade-batteriene som de presenterte i fjor.

Den åpenbare fordelen er at volumet på batteripakken krympes, men BYD sier det også er flere andre fordeler med bladbatteriene.

De nevner blant annet holdbarheten, og ikke minst sikkerheten ‒ som jo aldri kan bli for god.

Blade-batterier skal tåle langt mer enn en konvensjonell batteripakke, og de viser til den såkalte Everst-testen. Her er batteriet kjørt gjennom voldsomme påkjenninger, langt mer enn hva vanlige elbil-batterier må takle.

De har blant boret og spikret i batteriene, utsatt de for ekstremt høye temperaturer og overladet batteriet med mange hundre prosent for å fremprovosere en reaksjon.

BYD sier at Blade-batteriet verken utviklet røyk eller flammer, og oversteg aldri 60 grader i temperatur. De slår fast at sammenlignet med tradisjonell batteriteknologi er Blade-batteriet langt mindre utsatt for å ta fyr ‒ selv når batteriene er alvorlig skadet.

I en av testene skyter man altså en spiker gjennom batteriet for å simulere en kortslutning og varmelekkasje, en vanlig grunn til at batterier tar fyr. BYD sier Blade-batteriet foreløpig er det eneste batteriet i verden som har bestått denne testen.

Men BYD sier også at de kjørt batteriet gjennom en enda verre test.

De har nemlig latt en 46 tonn tung lastebil kjøre over batteriet, og kan rapportere at det ikke ble noen nevneverdige skader eller lekkasjer. Batteriet var faktisk i så god stand at de kunne ha montert det tilbake i en elbil.

Det er allerede klart at BYD Tang som altså mange nordmenn venter på får Blade-batterier, og nå har produsenten bestemt seg for at også alle andre nye helelektriske kjøretøy skal utstyres med en slik batteripakke.

Nå er det ikke akkurat et problem at elbilbatterier er usikre, for de fleste produsentene pakker de godt inn i en ramme under bilen.

Så den store praktiske fordelen med Blade-batteriene er størrelsen.

For jo mer kompakt de er, jo mer plass blir det til andre ting.

Det lover jo bra for BYD Tang, som i utgangspunktet er på lengde med Audi e-tron, men som altså kommer med sju seter på innsiden.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter