Det har gått over sju måneder siden BYD annonserte at de skulle inn i det norske personbil-markedet, og bilen som skal brøyte vei er en ganske voksen SUV kalt Tang.
Dette er en 4,87 meter lang og 1,95 meter bred bil, omtrent på størrelse med en Audi e-tron. Bilen er utstyrt med firehjulstrekk, 509 hk og et dreiemoment på 660 Nm. Det gjør at den nærmere 2,3 tonn tunge bilen klarer 0-100 km/t på 4,6 sekunder, mens toppfarten er satt til 180 km/t.
Batterikapasiteten er på 86,4 kWh, og den kan lades med 110 kW. Hva den får av rekkevidde er ikke klart, men BYD opplyser selv 509 kilometer i henhold til den gamle testsyklusen NEDC. Og ja, den kan trekke henger.
Og for å gjøre den enda mer attraktiv for større familier har nå den kinesiske produsenten bestemt at den utgaven som kommer til Norge skal være utstyrt med sju seter som standard, noe ifølge importøren RSA mange potensielle norske kunder setter pris på.
BYD har også oppgradert setene som kommer i brunt skinn, og disse er «både ventilerte og oppvarmede for å gi mest mulig luksus for fører og passasjer», som de selv sier.
Norske kunder kan også nyte godt av stort panorama glasstak som bør gi mye naturlig lys inne i bilen, og LED-belysning som kan justeres i 31 forskjellige fargetoner. Tang byr også på OTA-teknologi, slik at bilens programvare og funksjoner kan oppdateres over nettet.
BYD Norge er godt fornøyd med mottakelsen av Tang, og håper og tror at nyheten om sju seter vil sette enda mer fyr på interessen.
‒ Før vi har startet lanseringsaktiviteter har vi allerede forhåndsolgt omkring 400 biler, og nå med syv seter som standard er vi enda mer overbevist om at dette er den perfekte elektriske SUV-en for det norske elbil-markedet, sier Simen Wøien Christensen, salgssjef i BYD Norge.
Produsenten selv girer også om, og skal sette den norske versjonen av SUV-modellen i gang i løpet av de nærmeste månedene. Det betyr at de første norske kundene kan forvente seg bilen levert allerede til sensommeren.
‒ Selv om det har vært en utfordrende tid for personbilsektoren, er vi ekstremt begeistret over de meget positive tilbakemeldingene vi har fått på BYD Tang, sier BYD Europas administrerende direktør, Isbrand Ho.
‒ Det er tydelig at denne stilige, elektriske bilen bringer en ny dynamikk til det norske SUV-markedet. Kombinasjonen av svært gode kjøreegenskaper og praktiske familiebil-egenskaper, gjør det til et svært attraktivt alternativ i familiebil-markedet, legger han til.
Startprisen lyder på 599.900 kroner, og inkludert i denne er Executive-pakken og altså sju seter.
Les også: