Stella Li kan bli en historisk vinner av årets navn-prisen. (Fotos: World Car Awards)

BYD-sjef kan bli historisk

Kampen om å bli årets bilnavn i verden tetter seg til, og en av tre som kan stikke av med prisen er Stella Li. Og hun kan bli historisk.


World Car Awards er bilverdens aller tyngste pris, og den aller største er selvsagt årets bil i verden. Den ble i fjor tildelt Kia EV9, og de to foregående gikk til Hyundais Ioniq 5 og Ioniq 6, så Korea har dominert dette feltet.

I år er det 20 år siden prisen ble delt ut første gang, Audi A6 ble den aller første vinneren, men siden har de også utvidet med flere priser.

-->
I 2025 skal det kåres årets bil samt årets ytelsesbil, årets design, årets luksuriøse bil, årets urbane bil og årets elbil.

I tillegg er det en gedigen fjær i hatten på en person som har utpekt seg i løpet av året, nemlig årets navn. Denne ble introdusert i 2018, og den aller første vinneren kom morsomt nok fra nabolandet ‒ Håkan Samuelsson som var president og administrerende direktør for Volvo Cars ble den aller første vinneren. 

Siden har det blitt delt ut seks nye priser, og fellestrekket er at samtlige er menn. Men i 2025 kan denne trenden endelig brytes. For nå er de tre finalistene for årets World Car Person of the Year klare, og en av disse er BYDs administrerende visepresident Stella Li.

Her forklarer World Car Awards de tre som kjemper om den aller største bilprisen som deles ut til en person, og denne trioen har altså utmerket seg litt ekstra gjennom året vi har lagt bak oss. Og ja, vi tar de tre i alfabetisk rekkefølge.

Ralph Gilles, Chief Design Officer i Stellantis

Den 55 år gamle New York-fødte begynte sin karriere hos Chrysler i 1992, på en tid da selskapet med suksess begynte å skape bølger ved å blande ny ytelse og innovasjon med fremtidsrettet design.

Han ble sjefdesigner i 2008 og tok til og med på seg rollen som administrerende direktør for merket. Han fører tilsyn med design hos Chrysler, Dodge, Jeep, Ram, Maserati og Fiat (for Latin-Amerika).

Mange banebrytende kjøretøy utviklet på skiftet hans debuterte i fjor. Dette inkluderer den helelektriske Jeep Wagoneer S og den fantastiske, helamerikanske, nye Dodge Charger, som kommer i to- og firedørsmodeller og kan skilte med både konvensjonelle og elektriske drivlinjer. Publikum fikk også et første glimt av neste generasjons Jeep Compass.

I sin rolle som Chief Design Officer i Stellantis er Gilles et sentralt medlem av det globale toppledelsen og Stellantis Global Diversity Council. Gjennom sin strålende karriere har Gilles fokusert på å fremme en mer inkluderende og harmonisk arbeidsplass i gruppen.

Simon Humphries, Chief Branding Officer i Toyota

I lang tid var Toyota-design en blandet pose. Men de siste årene – og spesielt i 2024 – har merket fått mye respekt for sitt vågale, edgy og, noen vil si, sexy designspråk. Fra Crown og CH-R til den nye 9. generasjonen Camry, og til og med den retrofuturistiske Land Cruiser, har Humphries overvåket et fantastisk comeback for Toyota designmessig, samtidig som den har videreutviklet den meget suksessrike Lexus-porteføljen.

Den 57 år gamle briten, utdannet Leicester Polytechnic, har jobbet som designer siden 1988, og begynte i Toyota i 1994. Siden 2019 har han vært Toyotas sjef for global design.

Humphries har overblikk for retningen merket tar i sin rolle som Chief Branding Officer, på en måte som tar hensyn til behovene til ulike globale markeder og svært varierte markedssegmenter. Dette inkluderer også Toyotas ferd mot ytterligere elektrifisering og dens ulike allianser med merker som Suzuki, der delte plattformer og kjøretøyer med kryssmerker også står for store volumer.

Stella Li, Executive Vice-President i BYD

Som Executive Vice President og den globale nummer to i BYD, har Li vært en nøkkelfigur i selskapets fremgang siden 1996. BYD har vokst til en av verdens største bilprodusenter på mindre enn 30 år, og i 2024 feiret selskapet en imponerende milepæl ‒ 10 millioner «New Energy»-biler.

Li er drivkraften bak BYDs strategiske planlegging og globale ekspansjon, som oppnådde nye høyder i 2024. Hennes visjon driver både innovasjon og tilgjengelighet. En fremtredende prestasjon er den splitter nye høyhastighets elektriske motoren i BYD Sealion 7.

Denne revolusjonerende motoren, verdens raskeste masseproduserte elektriske motor, kombinerer kraftig akselerasjon og topphastigheter med en enkelt-trinns girkasse, og når 23.000 r/min raskere enn selv Formel 1-standarder. BYD bringer denne banebrytende teknologien til markedet til en overkommelig pris, som revolusjonerer tilgjengeligheten.

Under Lis ledelse var 2024 et år med banebrytende prestasjoner for BYD. Hennes innflytelse vil fortsette å forme den globale bilindustrien og fremme en grønnere fremtid.

De er de 96 jurymedlemmene som også bestemmer årets bil som har spilt inn navnene til årets person-bil, og disse skal nå avgi sin hemmelige stemme til en av de tre finalistene.

Vinneren av World Car Person of the Year 2025 er klar 28. januar.

Tidligere World Car Person of the Year:

  • 2024: Adrian Newey, daværende CTO for Red Bull Racing
  • 2023: SangYup Lee, konserndirektør, leder av Hyundai og Genesis Global Design Center
  • 2022: Luc Donckerwolke, Executive Vice President for Design og Chief Creative Officer, Hyundai Motor Group
  • 2021: Akio Toyoda, president og administrerende direktør, Toyota Motor Corporation
  • 2020: Carlos Tavares, administrerende direktør i PSA Group
  • 2019: Avdøde Sergio Marchionne, administrerende direktør, FCA; styreleder, CNH Industrial; og styreleder og administrerende direktør, Ferrari
  • 2018: Håkan Samuelsson, president og administrerende direktør, Volvo Car Group
Les også:

Hva tenker du