BYD klar med to nye elbiler

Sedanen Han og SUV-modellen Atto 3 blir de to neste elbilene fra BYD her i Norge.


I midten av august var det ett år siden BYD tok sine første elektriske steg i det norske personbilmarkedet, og siden har det blitt registrert godt over 2.000 helelektriske Tang-modeller her hjemme.

‒ Vi har opplevd en fantastisk etterspørsel og interesse, og er veldig glade for alle de positive tilbakemeldingene vi har fått fra norske Tang-eiere, sa salgssjef Simen Wøien Christensen i forbindelse med jubileet.

Men BYD kan selvsagt by på mer enn kun Tang, for det kinesiske merket er en skikkelig tungvekter som selger drøssevis av biler hver eneste måned. På hjemmebane tilbyr de nesten rundt to dusin forskjellige modeller i personbilsegmentet, i tillegg til større kjøretøy som busser, lastebiler og varebiler.

Nå finner ytterligere to personbiler veien over til Norge, SUV-modellen Atto 3 og sedanen Han.

Atto 3 følger altså i Tangs hjulspor i SUV-segmentet, og denne er ifølge BYD selv en bil som er designet med tanke på det europeiske markedet.

Den er satt sammen på en ny plattform som følger fire hovedpilarer, intelligens, effektivitet, sikkerhet og estetikk, og har det litt spesielle Blade-batteriet som standard.

Dette er en SUV som går rett inn i det hete C-segmentet med en lengde på under 4,5 meter, men takket være lang akselavstand har Atto 3 et bagasjerom på ganske greie 440 liter. Bildene viser også en ganske ok plass for de i baksetene.

Rekkevidden er opplyst til 420 kilometer, og BYD sier at 30-80 prosent lading kan gå på 29 minutter. Den kommer også med varmepumpe som standard.

Bildene viser også en innside som ser ganske så moderne ut med noen innbydende seter foran, og BYD opplyser at den også kommer med et panorama soltak som bør gjøre det ganske lyst og trivelig på innsiden.

Den andre bilen som er på vei til Norge er et flaggskip som ble vist fram for over to år siden, nemlig sedanen Han.

Han tar det sportslige ytre videre inn i drivsystemet som byr på firehjulsdrift, og bilen som i likhet med Atto 3 har fem sitteplasser er utstyrt med et Blade-batteri på 85,4 kWh og to elmotorer på totalt 516 hestekrefter.

Det gjør sitt til at Han når 100 km/t på under 4 sekunder, mens rekkevidden er opplyst til 521 kilometer.

Her avslører bildene en innside med fire innbydende stoler og en luksuriøs følelse, og denne har også en roterbar hovedskjerm til infotainmentsystemet.

Importør RSA sier at begge de to nye modellene er ventet inn til Norge i løpet av året, og at de første bilene skal leveres til kundene i løpet av 4. kvartal.

‒ BYD Tang ble lansert i Norge som pilotland august 2021, og var blant Norges mest solgte biler i juli 2022. Med flere modeller å tilby, er BYD nå klar for Europa, sier Michael Shu, daglig leder og administrerende direktør for BYD Europe.

‒ Vi er glade for å kunne tilby verdensledende teknologier innenfor vårt inspirerende utvalg av nye elbiler til europeiske forbrukere.

Norske priser for de to nye elbilene er fortsatt ikke klare, men som en pekepinn kan vi opplyse at dagens 7-seters BYD Tang har en startpris i overkant av 600.000 kroner.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter