For fem år siden, sommeren 2020, kunne importør RSA invitere til pressetreff. På agendaen sto introduksjonen av et helt nytt merke, nemlig BYD. Det er forkortelse av Build Your Dreams, og RSA ble den første europeiske partneren til det hardsatsende kinesiske merke.
Noen måneder senere kunne de melde at den første bilen, dog ikke en personbil, var på vei, og det var varebilen BYD T3, men sommeren 2021 kunne de endelig melde at den første vanlige elbilen også var ankommet vårt lille kongerike. Det var BYD Tang, en ganske voksen SUV som også banet vei for de litt mer spesielle Blade-batteriene.
Siden har BYD Norge fylt på med en rekke modeller, inkludert ganske populære modeller som Atto 3, Han, Dolphin og de to Seal-modellene.
Den ferskeste følger også Dolphin og Seal i Ocean-serien til BYD, for den heter Sealion 7 og er en potensiell storselger.
Faktisk ankom det hele nærmere 900 nye Sealion 7 tidligere denne måneden, og senest i mai var denne elbilen Norges 7. mest registrerte nybil, ifølge tallene til Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
Så det er kanskje ikke veldig overraskende at det var nettopp den nye sjøløven som tok BYD Norge opp til den store milepælen på 10.000 biler, for de har nå bikket denne grensen.
Mer eksakt ble bil nummer 10.000 levert i dag, og det skjedde hos RSA Bil Oslo.

– Jeg er utrolig fornøyd med valget mitt og gleder meg til å oppleve den gode kjørekomforten som BYD har å by på, sier Jonas, den nye stolte eieren.
– Vi opplever stor interesse for våre biler blant norske forbrukere, og det er ingen tvil om at BYDs kombinasjon av god kvalitet og kjørekomfort til en god pris er en avgjørende faktor, sier Simen Wøien Christensen, salgssjef i BYD Norge.
– Det å nå 10.000 solgte biler på så kort tid er en bekreftelse på at vi har truffet godt med produktene våre i markedet.
Over på hjemmebane i Kina selger nå BYD biler som aldri før, og dette er altså verdens viktigste bilmarked. Der kom det til over én million nye biler bare i mai, og av de såkalte NEV-bilene, en samlebetegnelse for ladehybrider (PHEV), elbiler med rekkeviddeforlenger (EREV) og rene elbiler (BEV), regjerte BYD.
De hadde halvparten av topp 8-bilene, og tre av modellene slo faktisk også den internasjonale storselgeren Tesla Model Y. Bestselgeren til BYD på hjemmebane er ikke overraskende Seagull, en latterlig billig elbil som faktisk starter under 100.000 kroner, så ja, hvor bærekraftig det er kan man jo lure på.
Men at Sealgull tross prisen er en god bil er det ingen tvil om, for de som kårer årets bil i verden, World Car Awards, kårer også årets urbane bil. Og i år ble det nettopp Seagull og søstermodellen Dolphin Mini som hentet denne prisen, og i finalen slo den Hyundai Inster og Mini Cooper Electric.
Så ja, det er bare å vente spent på om Dolphin Mini også dukker opp her hjemme, og ikke minst hva startprisen da blir.
BYD har altså blitt merke å slå, og totalt bikket de 4,2 millioner elektrifiserte biler bare i fjor. Merket var for øvrig tidlig på elbilballen, og kom med sin første helelektriske modell allerede i 2009, året etter at de hadde introdusert den første ladehybriden.
Her hjemme består porteføljen til BYD av en rekke biler, som fra kompakte modeller som Dolphin, dette er en større utgave av Dolphin Mini, til familiebilen Tang og altså den nye storselgeren Sealion 7.
Sistnevnte har altså tatt BYD Norge over 10.000, og er nå blant de aller heteste bilene på det norske markedet. Slik ser den ut:
Les også: