De styrende politikerne mener åpenbart at det ikke er noen som helst grense på hva bilistene skal betale av avgifter, og selv i en såkalt dyrtid skyter avgiftene i været.
Det får nå også elbilistene føle på, for nå skal også disse melkes i bomringene. Og resultatet er en at utgiftene skyter i været for disse.
Fremtind Service er Norges største største AutoPass-utsteder etter at de overtok for Fjellinjen, og de har nå analysert bompenge- og ferjepasseringer for første halvår 2023. Og konklusjonen er klar ‒ det er betydelige endringer fra 2022.
For elbilenes del betalte elbilistene i snitt 172 kroner i måneden i første halvdel av 2022, og dette har skutt opp til 259 kroner i måneden i 2023. Det er en oppgang på ganske 50 prosent. Så glem matprisene som har økt med under 10 prosent, også det en voldsom økning, de kommer ikke i nærheten av bompenge-økningen for elbilistene.
Når det gjelder samtlige bilister viser tallene til Fremtind at de i snitt betalte 255 kroner i måneden i første halvdel av 2022, og dette har steget til 309 kroner i år ‒ opp 21 prosent.
Bilistene blør altså mer i bomringene.
Og det popper stadig opp nye bomstasjoner, og dermed må stadig flere bilister betale for å kjøre bilen.
‒ Det har vært en stor økning av elbiler med AutoPass-avtale det siste året, sier Svein Skovly, kommersiell direktør i Fremtind Service.
‒ Økningen er stor over hele landet, men i Møre og Romsdal og Troms og Finnmark er det en dobling av elbiler med bombrikke i frontruta. Den sterke veksten i disse fylkene skyldes nok innføringen av bompengebetaling i Ålesund og Tromsø i fjor høst og vinter.
Tallene viser at i snitt passerer bilistene en bomstasjon 29 ganger hver måned, og elbilistene kjører én og en halv gang så mye med et snitt på 44 passeringer per måned.
Fylke Bompenger per måned 2023 (kroner) Oslo 444 Rogaland 339 Vestland 293 Trøndelag 270 Troms og Finnmark 251 Møre og Romsdal 242 Innlandet 197 Agder 186 Nordland 165 Vestfold og Telemark 82
Fremtind sier at det også er store forskjeller mellom bydelene i hovedstaden, både for bompengebelastning og andel elbiler.
Alna og Bjerke er desidert dyrest med henholdsvis 536 og 528 kroner i måneden, og da begynner det å bli dyrt å kjøre bil.
De som betaler minst i Oslo er i bydelene Vestre Aker og Ullern hvor månedssnittet er henholdsvis 360 og 368 kroner.
Når det gjelder elbiltettheten sier Fremtind at Nordstrand og Ullern topper oversikten med henholdsvis 40 og 38 prosent, mens i Grorud og Alna er den på 26 og 27 prosent.
Bydel Bompenger per måned 2023 (kroner) Andel elbiler Alna 536 27 % Bjerke 528 32 % Østensjø 490 30 % Stovner 486 28 % Gamle Oslo 483 34 % Grorud 466 26 % Grünerløkka 455 35 % Søndre Nordstrand 452 32 % Nordre Aker 449 34 % Nordstrand 441 40 % Sagene 439 33 %
Slik har Fremtind Service analysert selskapets kunder i første halvår 2023:
Utgiftene er fordelt etter kundenes adresse ved utgangen av juni.
- Beløpene omfatter bompenger og ferjebilletter uavhengig av hvor bompasseringene eller ferjeturene har skjedd.
- Analysen omfatter mer enn én million personkunder som er registrert med bompasseringer i perioden.
- Alle tall er per kjøretøy. I gjennomsnitt har hver personkunde 1,2 kjøretøy.
Les også:
- Solcellebilen med enorm rekkevidde nærmer seg
- Nå vinner roadracing-legenden også på fire hjul
- Å glemme registreringen kan bli rådyrt