BMWs kommende elbil er så fancy at den ikke en gang kalles en SUV. Nå testes den ut i nordisk vintervær.
Konkurransen rundt de mer luksuriøse bilene hardner til, og det er ventet en rekke nye imponerende modeller på markedet de neste årene.
Felles for bilene i premiumsegmentet er at de kommer med mye teknologi.
BMW kommende modell kalt iNext er intet unntak, men BMW kombinerer også et par andre trender med denne bilen som er en teknologibombe.

Navnet som begynner på «i» avslører at denne er elektrisk, i tillegg til at den er en SUV.
BMW kaller den riktignok ikke for det. De har satt betegnelsen SAV på iNext, noe som står for Sports Activity Vehicle.
Modellen er en av fire kommende elbiler fra BMW. iX3 og i4 er planlagt til 2020, mens i5 og iNext kommer året etter.
Sistnevnte er altså en det foreløpige teknologi-flaggskipet for elbilene, og er i størrelse hakket over den nåværende X5. Den måler 5.055 mm i lengden, 1.690 mm i høyden og 2.062 mm i bredden, og har dermed god plass til passasjerer ‒ og til teknologi under skallet.
Utvendig ser vi at dette er noe spesielt både på grillen. Nyregrillen har blitt fetere og fungerer ikke lenger som en avkjøling til fossilmotoren, men er et slags senter for viktige sensorer som gjør den selvkjørende.
Og BMW har virkelig puttet inn det de har av tilgjengelig teknologi under skallet, og gjort den til dels selvkjørende.
Slik forklarer de selv:
«I «Boost-moduset», er det føreren som sitter i førersetet for de dynamiske egenskapene og hersker over de elektriske kreftene, mens i «Ease-moduset» tar den autonome teknikken over. Da trekkes ratt og pedaler også delvis inn i interiøret og infotainment-systemet blir mer rettet mot underholdning.»

Bilen skal ligge på 3,5 på den autonome skalaen som går til 5, noe som er svært høyt.
Men fungerer elbilen i god, gammeldags vinterkulde?
Det tester faktisk BMW ut akkurat nå, og har tatt den til polarsirkelen.
Gruppens testsenter ligger i svenske Arjeplog, og der får iNext testet seg i beinhard kulde og krevende snøforhold, både på islagte vann og veier.

På isen er det svært lav friksjon, og samspillet mellom firehjulsdriften og de elektroniske støttesystemene får dermed kjørt seg under langt mer ekstreme forhold enn hva som er vanlig. Isen passer også ypperlig til å teste ut ting som understell og demper-system.
Men det aller viktigste er selvsagt å få testet ut det elektriske systemet i streng kulde, og se hvordan den elektriske motoren, batteriet og kjølesystemet oppfører seg under ekstremene forhold.
Målet er selvsagt å utvikle energistyringssystem og klimaanlegg som ikke påvirker rekkevidden altfor mye.
BMW har maskert modellen som nå har gått fra en studiemodell til en prototype, og vi vet ikke hvordan sluttproduktet kommer til å se ut.
Men vi har sett en tidligere versjon også uten kamuflasje, og selv om den nok ikke ender opp helt slik får vi om ikke annet en pekepinn på designet.
Slik ser den ut:
Følg bil24 på Facebook
Les også: