Nå tar BMW i5 Touring seg over en viktig rekkevidde-grense. (Fotos: BMW)

BMWs el-stasjonsvogn over viktig rekkevidde-grense

En av få elektriske stasjonsvogner, og utvilsomt en av de mer linjelekre elbilene der ute, BMW i5 Touring, presser seg nå over en viktig rekkeviddegrense.


I 2023 var det duket for en ny generasjon 5-serie fra BWW, og dette er altså en svært viktig modellserie som strekker seg tilbake til 1972. Inkludert i den nye generasjonen var det også i5.

Dette var Sedan-utgaven, og BMW hadde mer på lager. Rett etter at vi entret 2024 kunne de endelig presentere den aller første helelektriske stasjonsvognen, mer bestemt en BMW i5 Touring i to varianter.

-->
En BMW i5 eDrive40 Touring har oppgitt rekkevidde på 572 kilometer, så det er ganske imponerende for en elektrisk stasjonsvogn.

Tyskerne har også spedd på med nok en variant, den første xDrive-versjonen, og nå er det duket for nok en oppdatering rundt BMW i5 Touring.

For med nye silisiumkarbid-komponenter i energistyringssystemet, optimaliserte hjullagre og dekk med lav rullemotstand, blir bilen mer effektiv og dermed spretter rekkevidden opp til et nytt nivå.

Mer eksakt med opptil 47 kilometer.

Denne følger dermed oppgraderte iX som har fått de samme oppdateringene, og for dette flaggskipet gir det en imponerende rekkevidde på 700 kilometer. Den grensen når ikke den elektriske stasjonsvognen.

Men det passerer en annen viktig når det kommer til oppgitt rekkevidde, nemlig 600 kilometer.

Bakgrunnen er altså at BMW blant annet bruker halvledere basert på silisiumkarbid i kraftelektronikk (SiC-omformere), samt dekk med spesielt lav rullemotstand montert på aerodynamiske lettmetallfelger. Optimaliserte hjullagre bidrar også til lavere energiforbruk, opplyser BMW.

Med et energiforbruk som faller med 9 prosent strekker BMW i5 Touring seg nå over 600 kilometer i henhold til det oppgitte WLTP-tallet, og dette er selvsagt avhengig av modell og utstyr.

BMW i5 Touring skal dra nytte av oppdateringene fra mars av, og BMW Norge opplyser at startprisen for i5 Touring er på 721.300 kroner. Fully Charged Premium Edition starter fra 799.900 kroner.

Spesifikasjoner for BMW i5 Touring.

Maks. effekt (kW/hk):

  • BMW i5 eDrive40 Touring: 250/340
  • BMW i5 xDrive40 Touring: 290/394
  • BMW i5 M60 xDrive Touring: 442/601
Energiforbruk (WLTP kombinert, EnVKV) (kWh/100 km):

  • BMW i5 eDrive40 Touring: 18,6
  • BMW i5 xDrive40 Touring: 19,5–19,4
  • BMW i5 M60 xDrive Touring: 20,2–20,1
Les også:

Hva tenker du