Alt handler ikke om lokale utslipp når bilprodusentene nå skal bli mer bærekraftig. Produksjonen blir en svært viktig del, og BMW setter likegodt kursen mot polarsirkelen.
BMW var en av de aller første store merkene som satset på elbiler, og kunne presentere elbilen i3 allerede i 2013. Siden har myndighetene stadig satt seg nye klimamål, og det inkluderer også utslippskravene i bilsektoren.
Det har presset bilprodusentene over til grønnere løsninger, og når vi skriver 2021 handler det aller meste om elbiler når bilmerkene planlegger nye modeller.
-->
Det gjelder i aller høyeste grad BMW, hvor i3 for lengst har fått nye helelektriske søstre.
Nå består det helelektriske utvalget også av SUV-modellene BMW iX og iX3, samt sedansøsteren BMW i4. Eller mer riktig, Gran Coupé-søsteren i4.
Dette er bare starten, og eksempelvis skal både BMW X1, BMW 5-serie og BMW 7-serie komme som elbiler.
Men skal BMW-gruppen som også består av Mini og Rolls-Royce få ned de totale utslippene må de også justere seg inn når det kommet til produksjon, og se på hele livsløpet til bilene fra vugge til grav.
Et viktig element her blir strømmen som blir brukt til produksjonen, og nå ser de mot nord.
Planen er nå at gruppen fra 2025 skal bruke stål produsert med opptil 95 prosent mindre CO2-utslipp og uten å kreve fossile ressurser som kull.
For å få til dette har BMW-gruppen inngått en avtale med den svenske oppstarten H2 Green Steel, som bruker hydrogen og kun grønn kraft fra fornybare energikilder brukt til stålproduksjon.
På grunn av sin spesielt energikrevende produksjonsprosess regnes stålproduksjon som en av hovedkildene til globale CO2-utslipp.
‒ Målet vårt er å redusere CO2-utslipp i stålforsyningskjeden vår med om lag to millioner tonn innen 2030. Innkjøp av stål produsert med hydrogen og grønn kraft kan gi et viktig bidrag til dette, sier Andreas Wendt, medlem av styret i BMW AG og ansvarlig for innkjøps- og leverandørnettverk.
‒ Stål er avgjørende for å produsere biler, og vil ikke være mindre viktig for framtidige bilgenerasjoner. Innovative teknologier som muliggjør praktisktalt karbonfri produksjon av stål har en betydelig innvirkning på vår evne til å redusere CO2-utslipp i vår stålforsyningskjede.
BMW-gruppen og H2 Green Steel har blitt enig om en såkalt lukket materiale-syklus.
Platerester som oppstår for eksempel når dørene presses ut blir igjen i anlegget, og H2 Green Steel kjører de gjennom prosesser som gjør at de kan sendes tilbake til anleggene som nye stålruller, også kjent som stålspoler.
På denne måten kan råvarer brukes flere ganger i en sirkulær økonomi, og dermed også beskytte naturressurser. Siden det krever mindre energi å produsere, reduserer sekundært stål CO2-utslipp med et gjennomsnitt på 50-80 prosent sammenlignet med primærmateriale, opplyser BMW.
H2 Green Steel bygger nå opp et nytt produksjonssted for stål i Norrbotten i Nord-Sverige, nær polarsirkelen. Regionen, kjent for de mange reinene og spektakulære nordlys, har stor tilgang på jernmalm av høy kvalitet, rikelig energi fra fornybare kilder som vannkraft og vindkraft, en stor havn og generasjoner av kunnskap om stålproduksjon.
Hydrogen blir viktig. For i motsetning til konvensjonelle prosesser som er avhengige av koks for å lage stål, bruker selskapet hydrogen produsert ved hjelp av grønn kraft for å fjerne oksygenet fra jernoksydet.
Denne såkalte direkte reduksjonen av jernmalm genererer nesten ikke CO2 i det hele tatt, bare vann ‒ og slik skal 95 prosent av CO2-utslippene som en vanlig prosess gir unngås.
Det spesialbygde hydrogenkraftverket, som bruker vann og grønn kraft fra hele regionen, vil bli direkte integrert i stålproduksjonsanlegget. Selskapet bruker også lokal grønn strøm for resten av produksjonsprosessen.
BMW-gruppen, som bare i Europa behandler mer enn en halv million tonn stål årlig, benytter seg allerede av sekundært stål. Dette utgjør mellom 20-100 prosent i bilene, noe de altså ønsker å øke i tiden framover.
Nå er ikke BMW ukjent med Nord-Sverige, for der hører også et selskap som satser beinhardt på grønne batterier hjemme.
Northvolt, som også har på gang et unikt prosjekt med Hydro som har som mål å gjenvinne materialer i brukte batteri hvor pilotanlegget skal bygges i Fredrikstad, skal utvikle og produsere grønne battericeller til elbiler.
Deres første gigafabrikk, Northvolt Ett, ligger i Skellefteå i Nord-Sverige, og her har de utvidet den opprinnelige planen med å produsere 40 GWh til 60 GWh.
Blant de mange investorene finner vi både BMW-gruppen og Volkswagen-gruppen, så begge vil få svenske og ganske så grønne batterier i sine framtidige elbiler.
Les også: