Til tross for en mangel på halvledere, en krig i Ukraina og en korona-nedstenging i Kina, kan både BMW og Mercedes rapportere om ville økninger i elbilsalget.
At en krise sjeldent kommer alene, har bilprodusentene fått erfare. Det startet med en pandemi, spredte seg videre til produksjonen av mikrobrikker og har nå toppet seg med en krig i Ukraina. Alle tre ting har store konsekvenser både for bilproduksjonen og bilsalget.
BMW-gruppen som inkluderer merkene BMW, Mini og Rolls-Royce merker alle disse tre tingene, men kan likevel rapportere om et ganske så imponerende salg under årets tre første måneder.
-->
Kvartalet sliter selvsagt med å toppe 1. kvartal i 2021, for da satte BMW-gruppen like godt en helt ny historisk salgsrekord. Men de var faktisk ikke så veldig langt unna denne i år. Salget falt kun -6,2 prosent sammenlignet med rekord-kvartalet.
Det kan de blant annet takke nye elbiler som iX og i4 for, og salget av de rene elbilene fra BMW og Mini økte med solide 149 prosent i 1. kvartal. Gruppen regner nå med at de kommer til å doble salget av elbiler bare i år, og det skal ikke stå på tilbudet.
BMW og Mini vil i løpet av 2022 ha hele 15 elbiler ute på markedet, og disse skal dekke rundt 90 prosent av segmentene.
Totalt utleverte BMW-gruppen nærmere 600.000 nye biler i januar, februar og mars, og BMW-merket sto for nærmere 520.000 av disse. Mini leverte rundt 75.000 nye biler, mens Rolls-Royce hadde et meget godt kvartal med 1.624 biler ‒ opp hele 17,7 prosent fra 1. kvartal 2021.
Erkerivalen til BMW er Mercedes, og de kan se tilbake på en enda sterkere økning når det kommer til elbiler.
Riktignok falt salget for stjernemerket såpass mye at de akkurat ble slått av BMW, for leveringene endte på rett over 500.000 biler. Det var ned -15 prosent i forhold 1. kvartal 2021, men de gode nyhetene trumfer helt klart de dårlige.
For to av bilene de tjener mest penger på, luksusbilen S-klasse og den ultraluksuriøse Mercedes-Maybach, opplevde veldig oppgang. S-klasse hadde en økning på 67 prosent, mens Maybach-merket satte ny salgsrekord og føk til værs med 161 prosent.
Men det er fortsatt ingenting i forhold til økningen elbilene opplevde i 1. kvartal.
For tross de tre store utfordringene tok de helelektriske bilene like godt trippelen, og hadde en økning på 210 prosent. Totalt ble det levert ut knappe 22.000 helelektriske EQ-biler, mens ladehybridene satte en ny rekord med nærmere 46.000 biler.
Ikke overraskende var GLC den mest solgte modellen til Mercedes med drøyt 100.000 biler, og framtiden bør dermed se ganske lys ut. Den neste generasjonen av GLC har nemlig verdenspremiere allerede i juni, så favoritten blir ganske så ny i nær framtid.
Både BMW og Mercedes har annonsert enda flere elbiler i tiden framover, og så kan jo vi alle også håpe på at de tre krisene snart er over.