BMW startet på sin helelektriske reise med i3-modellen i 2013, og denne ble en av de første elbilene som banet for den elektriske revolusjonen i bilindustrien. Så ja, den var en pioner.
Faktisk «stjal» BMW den første elbilen fra Mini som de også eier, for det var testbilen Mini E introdusert i 2009 som var forgjengeren til det som ble i3. Men med introduksjonen av «BMW i» i 2011 så tyskerne raskt at en liten 3’er ville være perfekt som en slags testmodell for den framtidige helelektriske satsingen.
Den andre steget ble tatt i 2020 da BMW introduserte iX3, og siden har de fylt på med en rekke elbiler ‒ som iX, iX2, i4, i5 og det imponerende flaggskipet i7. i3 fikk for øvrig nådestøtet i 2022, og da var det laget en kvart million slike biler.
Nå er det altså duket for elbiler versjon 3.0 med 6. generasjon BMW eDrive , og det er all grunn til å se fram til det. For det bayerske merket har gitt noen signaler på hva det innebærer.
Takket være en ny plattform som åpner for 800V-teknologi får både ladingen og rekkevidden et skikkelig løft, og BMW sier selv 30 prosent mer. Ja, de sier endog at enkelte modeller får et enda større prosentmessig hopp.
Tar vi for eksempel den stilrene stasjonsvognen i5 Touring som et utgangspunkt, så har den nå en oppgitt rekkevidde på 600 kilometer. Klasker vi 30 prosent på toppen av dette blir det altså en rekkevidde på 780 kilometer, og vi tipper mange familier drømmer om en elektrisk stasjonsvogn med en slik rekkevidde.

Når det gjelder ladingen så kan i5 Touring lade med 205 kW effekt, og legger vi på 30 prosent lyder dermed makseffekten på 266,5 kW. Så ja, da begynner det å svinge skikkelig.
Men det store spørsmålet er selvsagt ‒ når kommer de første bilene?
Vel, BMW Group Plant Munich gjør seg faktisk klar for den kommende Neue Klasse som skal lanseres neste sommer. Mer eksakt betyr dette at de på samme tid som produserer dagens biler også bygger tre nye produksjonshaller for karosseriverkstedet, montering og tilhørende produksjonslogistikk.
‒ For produksjonsstarten av Neue Klasse vil vi ha et topp moderne anlegg i München som er preget av fleksibilitet, innovasjon og framfor alt effektivitet, sier fabrikkdirektør Peter Weber. Så ja, tysk grundighet og effektivitet.

Fabrikken på hjemmebane skal fra 2027 kun sette sammen elbiler, og her vil moderne produksjonsteknologi i nye strukturer spille en nøkkelrolle.
‒ Med Neue Klasse vil vi redusere produksjonskostnadene ved fabrikken i München betydelig, sier Weber.
Så ikke bare tar de det nest teknologiske steget, men skal også gjøre det hele rimeligere. Men det er flere fordeler.
Ved å fase ut andre drivlinjer reduseres produksjonstrinn og antall deler – for eksempel for ledningsnett, som tidligere varierte etter motortype og kan være komplisert å installere, sier BMW.
De første bilene i den nye klassen skal settes sammen i år, og det ved et pilotanlegg til BMW Group Research and Innovation Center (FIZ) med støtte fra produksjonsteamet i hovedfabrikken.
‒ Sammen med pilotanlegget på FIZ, bruker vi også virtuelle simuleringer for å sikre en jevn opptrapping, sier Weber, og legger til at de også samarbeider med kolleger ved det nye anlegget i ungarske Debrecen. Der skal den første Neue Klasse-modellen gå i produksjon sent i år.
Anleggene til BMW baserer seg på noe de kaller «flex-plants», og dette betyr at man kan produsere kjøretøy med både forbrenningsmotorer og elektriske drivverk på samme linje. Men ettersom det tyske merket forventer en betydelig økning i markedsandeler for helelektriske kjøretøy, så skal anlegget i Debrecen og senere München være de første dedikert eksklusivt for elbiler.
Opp i alt dette har ikke BMW glemt de ansatte, for skiftet mot elektrifiserte kjøretøy fører også til endringer i ansattes roller og nødvendige ferdigheter.
‒ Til tross for tekniske og strukturelle innovasjoner, er vårt fokus alltid på mennesker. Vi er stolte av våre ansattes ekspertise og erfaring, og deres dedikasjon til kontinuerlig forbedring. Det er takket være deres engasjement at vi konsekvent er i stand til å levere førsteklasses kjøretøy, understreker Weber.
Slik så den første testbilen ut da Debrecen-fabrikken tok det første steget for Neue Klasse i november i fjor:
Les også: