BMW viser fram en ny kunstbil, og denne skal til og med delta i Le Mans. (Fotos: BMW)

BMW med vill kunstbil

En BMW M Hybrid V8 er et kunstverk på fire hjul. Helt på ekte.


For BMW er det å gjøre biler om til ekte kunstverk en viktig greie, for den aller mest berømte kunstbilen i verden er nemlig en BMW M1.

Tilbake i 1979 ville BMW og ikke minst M-avdelingen sette ekstra pris på bilen som i seg selv var et kunstverk, så de hentet like godt en av de aller største, Andy Warhol. Mannen som er mest kjent for sitt verk av Marilyn Monroe falt fullstendig for M1, og ut av samarbeidet kom en av historiens aller mest berømte biler.

Siden har BMW kjørt på med kunstverk, og har nå kommet til den 20. bilen. En BMW M Hybrid V8 som har blitt til en BMW Art Car ‒ og som faktisk skal konkurrere i Le Mans 24-timersløp neste måned.

Bilen er forvandlet til et rullende kunstverk av den fremstående New York-baserte kunstneren Julie Mehretu, og bilen er også rykende fersk. BMW viste den fram for bare noen uker siden.

Den nye racerbilen har en 4-liters V8-motor med støtte fra en elmotor, med en effekt på cirka 640 hk som åpner for en toppfart på opptil 345 km/t.

Bilen blir den første BMW M Motorsport-prototypen til å konkurrere i Le Mans 24-timers siden BMW V12 LMR, som vant det klassiske løpet i 1999.

Og den kommer garantert til å skape oppsikt, for det er komplett umulig å overse denne:

– Helt fra starten har BMW Art Car-prosjektet handlet om innovasjon, fantasi og å utfordre grensene for hva som er mulig. Jeg ser ikke på denne bilen som noe som skal stilles ut. Jeg ser den som noe som skal konkurrere i Le Mans. Det er et performativt maleri. Min BMW Art Car ble skapt i tett samarbeid med motorsport- og ingeniørteam, og verket er først fullført når løpet er over, sier Julie Mehretu.

Samarbeidet inkluderer også en serie medieworkshops for filmskapere, og her er det fokus på det afrikanske kontinentet. Mehretu er født i Etiopia, men bor og arbeider i New York og Berlin.

– BMW Art Cars er en viktig del av vårt globale kulturelle engasjement, sier Oliver Zipse, styreleder for BMW.

‒ I nesten 50 år har vi samarbeidet med kunstnere som er like fascinert av mobilitet og design som av teknologi og motorsport. Julie Mehretus visjon for en racerbil er et eksepsjonelt sterkt bidrag til vår BMW Art Cars-serie.

BMW kan fortelle at rom, bevegelse og energi er sentrale motiver i Julie Mehretus arbeid, og her har hun omdannet 2-dimensjonalt bilde til en 3-dimensjonal representasjon.

Inspirasjonen fant hun i sitt «Everywhen» (2021–2023) som vises i Venezia, og som senere skal bli en del av den permanente samlingen på Museum of Modern Art (MoMA) i New York.

Det rullende kunstverket skal altså vises fram på selveste Le Mans, hvor bilen med startnummer 20 blir rattet av Sheldon van der Linde, Robin Frijns og René Rast.

Det løpet arrangeres i midten av juni, og det er faktisk en norsk fører i Dennis Olsen med. Han kjører dog ikke i den ypperste hyperbil-klassen, men i GT3-klassen og som en Ford Mustang-fører.

Han blir dermed ikke en direkte konkurrent til den unike kunstbilen. 

Men før den er på plass i Frankrike skal kunstbilen vises fram under utstillingen Concorso d’Eleganza ved Villa d'Este ved Comosjøen, og her får den råflott selskap.

For tidligere BMW Art Cars signert finner også veien dit ‒ den aller første laget av Alexander Calder (1975), samt de fra Frank Stella (1976), Roy Lichtenstein (1977), Andy Warhol (1979), Jenny Holzer (1999) og Jeff Koons (2010), som også debuterte i Le Mans.

Julie Mehretu ble i 2018 enstemmig valgt av en jury bestående av representanter fra den internasjonale kunstverdenen til å designe den 20. BMW Art Car.

Les også:

Debatt

Les mer om:

BMW