For BMW er det å gjøre biler om til ekte kunstverk en viktig greie, for den aller mest berømte kunstbilen i verden er nemlig en BMW M1.
Tilbake i 1979 ville BMW og ikke minst M-avdelingen sette ekstra pris på bilen som i seg selv var et kunstverk, så de hentet like godt en av de aller største, Andy Warhol. Mannen som er mest kjent for sitt verk av Marilyn Monroe falt fullstendig for M1, og ut av samarbeidet kom en av historiens aller mest berømte biler.
– Helt fra starten har BMW Art Car-prosjektet handlet om innovasjon, fantasi og å utfordre grensene for hva som er mulig. Jeg ser ikke på denne bilen som noe som skal stilles ut. Jeg ser den som noe som skal konkurrere i Le Mans. Det er et performativt maleri. Min BMW Art Car ble skapt i tett samarbeid med motorsport- og ingeniørteam, og verket er først fullført når løpet er over, sier Julie Mehretu.
BMW kan fortelle at rom, bevegelse og energi er sentrale motiver i Julie Mehretus arbeid, og her har hun omdannet 2-dimensjonalt bilde til en 3-dimensjonal representasjon.
Inspirasjonen fant hun i sitt «Everywhen» (2021–2023) som vises i Venezia, og som senere skal bli en del av den permanente samlingen på Museum of Modern Art (MoMA) i New York.
Men før den er på plass i Frankrike skal kunstbilen vises fram under utstillingen Concorso d’Eleganza ved Villa d'Este ved Comosjøen, og her får den råflott selskap.
For tidligere BMW Art Cars signert finner også veien dit ‒ den aller første laget av Alexander Calder (1975), samt de fra Frank Stella (1976), Roy Lichtenstein (1977), Andy Warhol (1979), Jenny Holzer (1999) og Jeff Koons (2010), som også debuterte i Le Mans.
Julie Mehretu ble i 2018 enstemmig valgt av en jury bestående av representanter fra den internasjonale kunstverdenen til å designe den 20. BMW Art Car.
Les også:
- Det grønne kortet alle på bilferie bør ha
- NAF runder 100 år
- Første elektrifiserte Porsche 911 nærmer seg