BMW har et ganske enkelt rangeringssystem for sine sportslige versjoner, så dette er ganske lett å lære seg.
Det begynner med grunnversjonen kalt M, deretter M Competition og på toppen av hierarkiet finner vi verstingutgaven M Club Sport ‒ kun kalt M CS. Denne klubben er ganske så eksklusiv, og består av BMW M2 CS, BMW M3 CS og BMW M4 CS.
-->
Det betyr at en av de mest legendariske modellene, BMW M5, faktisk ikke kan skilte med en CS-versjon. Og det holder jo ikke.
Så BMW har endelig kastet seg over den siste generasjonen av M5 som hadde verdenspremiere høsten 2017, og resultatet er historien aller første BMW M5 CS.
Den følger i hjulsporene til BMW M5 Competition, som kan skilte med en 4.4-liters V8 med 625 hk og 750 Nm. Storesøsteren får 10 nye hk med det samme dreiemomentet, mens maks turtall er på 7.200 omdreininger.
BMW har gitt M5 CS en rekke særegne utvendige detaljer, som karbonspoilerne på støtfangeren foran, panseret og rammen rundt grillen ‒ i matt bronsefarget aluminium. Den har fått L-formede elementer i frontlyktene som lyser hvitt med kjørelysene på, men gult når nærlysene eller laser-fjernlysene aktiveres – som en hilsen til GT-racingbilene.
Bak finner vi en hekkspoiler og diffusor i karbon, og de fire enderørene fra sportseksosanlegget i rustfritt stål. Og ja, selvsagt hører man også at denne M5-versjonen byr på noe spesielt.
På innsiden har den arvet setene fra de nye versjonene av M3 og M4, og for å understreke hvor denne trives aller best har BMW sydd inn baneprofilen til selveste Nürburgring i hodestøttene.
Både setene og resten av interiøret er drapert i skinn, alcantara, karbon og røde detaljer i kontrast til de sorte flatene. CS-logoen er også plassert synlig flere steder.
BMW har altså slanket vekten ved bruk av lettvektsmaterialer, noe som har resultert i en reduksjon på 70 kilo. I tillegg har de justert kjøreegenskapene, og blant annet gått løs på understell og dempersystemet.
En del av vekten er spart på de spesifikke M karbonkeramiske bremsen, som er 23 kilo lettere enn de i M5 Competition.
På de 20-tommers store felgene har BMW satt på Pirelli-dekk med dimensjonen 275/35 foran og 285/35 bak, så grepet på også være på topp.
Alt dette for at de skal barberes sekunder av rundetiden på for eksempel Nordschleife, og selvsagt at den skal gå enda fortere rett fram.
BMW opplyser at 0-100 km/t gjøres unna på 3,0 sekunder, noe som er hele 0,3 sekunder raskere enn BMW M5 Competition ‒ som på sin side er lynrask.
Holdes gasspedalen nede til 200 km/t går dette unna på 10,4 sekunder, mens toppfarten er satt til 305 km/t.
Og naturligvis har drivsystemet til M5 CS som i tillegg til den spreke V8-motoren også inkluderer en 8-trinns automatgirkasse og M xDrive firehjulsdrift også muligheten til å sende kreftene til kun bakhjulene, slik at det faktisk er mulig å sladde bilen rundt Nordschleife om det skulle være ønskelig.
– I en tid hvor vi stadig lanserer nye ladbare modeller, er det fortsatt rom hos BMW for biler som byr på «det lille ekstra», eller «mye av det lille ekstra», som er tilfellet for nye BMW M5 CS, sier kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge, Marius Tegneby.
‒ Denne spesialmodellen vil bli produsert i et begrenset antall, så det gjelder å kjenne sin besøkelsestid.
BMW M5 CS lanseres til våren, og BMW Norge har estimert prisen til 2.353.700 kroner.
Her er bildene av BMW M5 CS:
Les også: