En Cupra Formentor med 370 hk

Den flotte SUV-modellen Cupra Formentor er på vei til Norge, men du kommer ikke til å finne en utgave med 370 hk i utstillingslokalene. Se bilder.


Til tross for at Cupra ikke har rukket å runde tre år og fortsatt ikke er på plass her hjemme, kjenner allerede de fleste nordmenn til det ferske merket. Grunnen er at de også har en elbil på gang, og el-Born som er satt sammen på samme plattform som Volkswagen ID.3 er ventet i løpet av året.

Av den grunn holder Cupra et spesielt øye med Norge, og blitt en aldri så liten venn av oss.

Cupra er en ny satsing fra Seat og Volkswagen-gruppen, og var tidligere avdelingen som sto bak motorsportsatsingen til det spanske modermerket ‒ ja, litt slik Polestar var for Volvo. Det betyr at de skal lage mer sportslige biler, og som Polestar også elbiler.

Tesla har for lengst vist at bilmerkene ikke lenger trenger fysiske forhandlere for å selge biler, men det er en fordel med såkalte visningssentre hvor kundene kan sjekke ut bilene. Cupra Norge åpner snart sitt første, og det skjer selvfølgelig i Oslo.

Der kan potensielle kunder sjekke ut Cupras aller første egne modell, nemlig den 4,45 meter lange SUV-modellen Formentor.

Bilen har ikke overraskende fått sportslige trekk som markerte luftinntak foran og en takspoiler bak, og under panseret finner man en 2-liters TSI-motor med hele 310 hk og 400 Nm koblet til en 7-trinns automatkasse som sender kreftene ned til alle fire hjulene. Denne skal følges av en ladehybrid med 245 hk og en elektrisk rekkevidde på rundt 50 kilometer.

At dette er en bra bil har allerede juryen som skal kåre årets bil i Europa bekreftet, for de har like godt sendt Formentor til finalen hvor den skal kjempe mot seks andre biler om den prestigefulle prisen. En av konkurrentene der blir ID.3.

Noen som nok jublet litt ekstra da det ble klart at Cupra skulle skilles ut som et eget merke, var ABT Sportline. Dette er et slags offisielt tuningsselskap av modeller fra Volkswagen-gruppen, og da spesielt de fra Audi. Men nå kan de ha fått seg en ny favoritt.

For det tyske selskapet har allerede kastet seg over Formentor, og resultatet er ikke overrasende en enda mer sportslig utgave. Og de har fått hjelp av en ekte ekspert.

ABT er et av ni team som skal konkurrere i det nye spektakulære elektriske rallyserien kalt Extreme E, hvor Andreas Bakkerud fortsatt er aktuell som fører. Men for nordmannens del er tiden dessverre i ferd med å renne ut, for det er bare et team som fortsatt ikke har bekreftet sin mannlige fører.

Det er ikke ABT, hvor laget faktisk heter ABT Cupra XE. Nå er ikke dette en ombygd Cupra, for alle kjører de samme grunnmodellene som heter Odyssey 21. Men det ferske merke vil altså få mye god reklame med et slikt lagnavn.

Den mannlige føreren til ABT er Mattias Ekström, en legende innen motorsport. Svensken ble den andre noensinne til å vinne rallycross-VM etter Petter Solberg, og har også vunnet store baneserier som DTM og STTC.

Og da Cupra og ABT bestemte seg for å lage en sprekere versjon av Formentor møtte Ekström opp, og har hjulpet til med å finjustere det aktive opphenget til ABT’s Cupra-versjon. Kjøreegenskapene bør altså være i toppklasse.

ABT har selvsagt også tatt for seg motoren, som de jo alltid gjør. Her er jokeren noe som er kalt ABT Engine Control, og denne har gitt TSI-motoren 60 nye hestekrefter og 50 mer Nm. Totalen blir dermed 370 hk og 450 Nm, noe som gjør den til en ganske så sportsbil-lignende SUV.

Nå er ikke den originale Formentor noe sinke den heller, og klarer 0-100 km/t på 4,9 sekunder. Men ABT-versjonen barberer denne ned til 4,6 sekunder, og er omtrent like kvikk som en Porsche Boxster GTS med manuelle gir. Ikke verst!

Som vanlig byr også ABT på et nytt eksosanlegg som gir enda grommere lyd, og her snakker vi om enderør som er hele 102 mm.

Den tredje «vanlige» tingen ABT gjør er å bytte ut felgene, og her er det mulig å få nytt fottøy både i 19- og 20 tommer. Her er det mulig å velge både matte og blanke felger, og bilen på våre bilder er utstyrt med 20-tommers ABT Sport GR i matt svart.

Totalresultatet blir altså en enda mer sportslig Cupra Formentor som er godkjent av selveste Mattias Ekström, og den kan du sjekke ut nærmere i bildeserien under:

Les også:

Les mer om:

Nyheter