Om du skal ha den ultimate kjøremaskinen fra BMW, må du velge M8 Competition. Og skulle det av en eller annen snodig grunn ikke holde med 625 hk, har AC Schnitzer løsningen.
Det finnes et overhode i de fleste familier, og hos BMW er det 8-serien. Og den ypperste sjefen der er de versjonene med den berømte M’en foran seg.
BMW presenterte nye utgaver av M8 så sent som i fjor, og på rekke og rad kom BMW M8 Coupé, BMW M8 Cabriolet og til slutt BMW M8 Gran Coupé.
-->
Alle tre er skikkelig hissigpropper fulle av teknologi, som byr på en 4.4-liters TwinPower V8-bensinmotor som vrir ut 600 hk og et maksimalt dreiemoment på 750 Nm.
Denne sørger for at sprinten fyker unna på mellom 3,3 og 3,4 sekunder, og forbikjøringer bør gå som en drøm bak rattet på en M8.
Men det er et navn som hever innsatsen ytterligere, og det er Competition-utgavene. Her er motoren tunet til å levere 625 hk, mens dreiemoment er uforandret på 750 Nm. Denne gjør 0-100 km/t på 3,2 sekunder.
Man skulle tro at det holder, men det er alltid noen som aldri blir helt fornøyd.
Noen av disse befinner seg i Tyskland, nærmere bestemt hos AC Schnitzer som har stått bak noen ganske så ville biler tidligere.
Tuningsselskapet som for det meste fokuserer på BMW og Mini, har trimmet noen av utgavene til BMW så hardt at bilene har hanket inn flere rekorder på forskjellige tyske baner, og det aller ferskeste produktet bør heller ikke være noen sinke.
AC Schnitzer har nemlig kastet seg over de nye M8-modellene, og gitt de nye krefter og enda mer sportslige egenskaper.
Den verste i familien er altså en M8 Competition, og her er spesifikasjonene hevet til 720 hk og 850 Nm. Det er ganske så spinnvilt.
De andre M8-versjonene kan skilte med 700 hk og også 850 Nm, så her har motoren fått 100 nye hk i forhold til de originale utgavene. Og ja, AC Schnitzer byr på fire års garanti.
Men de har selvsagt gjort langt mer enn det.
De har flikket på eksosanlegget, og de fire stussene kan fås i enten «Carbon Sport», «Sport» eller «Sport black».
De har også kastet seg over dempersystemet, og for enda mer morsomme kjøreegenskaper er opphenget foran senket med 20 mm og bak med 15 mm.
Og for det ultimate grepet har de gitt BMW M8 AC Schnitzer en ny frontsplitter og både sideskjørt og bakspoiler av karbon. Det er også nye og enda mer sportslige felger, enten på 20- eller 21 tommer, og de største har dekk med profilen 275/30 R foran og 285/30 bak.
Til slutt har de også tatt for innsiden, men nøyd seg med å bytte ut noen elementer. Blant annet har de satt inn gir-hendler og et pedalsett i aluminium, noe som muligens sparer noen gram og iallfall hever tøffheten ytterligere.
Hvor tøff en BMW M8 AC Schnitzer er kan du selv sjekke ut på bildene under, for her snakker vi virkelig om versjoner som løfter motorsporten enda et nivå nærmere de vanlige veiene.
Les også: