BMW iX klar for en ny digital revolusjon

For 20 år presenterte BMW noe ganske så banebrytende med infotainment-systemet iDrive. Nå skal det elektriske flaggskipet iX heve dette til et nytt nivå.


Det er noe som heter paradigme, og et lysende eksempel på hva dette betyr finner vi his BMW 7-serie lansert i 2001. Denne modellen snudde nemlig utviklingen som bilene var inne i, nemlig flere og flere knapper. BMW 7-serie løste problemet, og introduserte et paradigmeskifte.

BMW kastet ut mange av knappene, og erstattet disse med en fargeskjerm i instrumentpanelet og et dreiehjul i midtkonsollen.

-->
Det multifunksjonelle systemet fikk navnet BMW iDrive og gjorde at føreren kunne kontrollere et stort antall kjøretøyinnstillinger, underholdning, navigering og telekommunikasjonsfunksjoner med et enkelt betjeningsverktøy.

Og nå var BMW virkelig på hugget.

For 7-serie fulgte opp med talestyring av ulike funksjoner, og i 2004 ble BMW den første bilprodusenten som kom med et head-up-display som projiserte relevant kjøreinformasjon på frontruten i førerens siktlinje.

Forvandlingen var komplett da tyskerne introduserte «Gesture Control» i 2015, hvor ulike håndbevegelser utløser en rekke kommandoer i bilen.

Som vi nå vet brøytet 7-serie vei for det moderne infotainment-systemet, og spesielt dreiehjulet i midtkonsollen har nå funnet veien til en rekke andre bilmodeller.

Men BMW kan ikke leve på gamle bragder, så med det nye teknologiske flaggskipet iX på vei har de i gang en ny minirevolusjon.

Målet med den nye generasjonen av iDrive er at det skal bygge bro mellom analog og digital teknologi.

«Digital intelligens, optimaliserte sensorer og skybaserte tjenester for et voksende utvalg av sanntidsdata, er noen av elementene. Det betyr at kjøretøyet i mange situasjoner har tilgang til mer informasjon enn føreren. For eksempel kan systemet motta og vise fareadvarsler fra andre BMW-er og forutsi tilgjengeligheten av parkeringsplasser på en destinasjon», forklarer BMW selv.

Stikkordet for morgendagens biler er 5G, denne lynraske trådløse teknologien som åpner for en rekke nye funksjoner. Elbilen iX blir den første til BMW som er klargjort for dette.

Det gjør at bilen også kan håndtere de enorme datamengdene som et intelligent oppkoblet kjøretøy vil sende og motta, noe som åpner for rask kommunikasjon, trådløse oppdateringer og enda bedre utnyttelse av de selvkjørende egenskapene.

For at iX skal utnytte dette best mulig kan den kommende elbilen behandle 20 ganger så mye data som tidligere modeller, noe som igjen betyr at det er mulig å behandle rundt dobbelt så mye data fra ulike kjøretøysensorer enn hva som var mulig tidligere.

Men for de som sitter i førersetet er også det de ser viktig, og her slår BMW til med en buet skjerm kalt «BMW Curved Display». Denne er satt sammen av en 12,3-tommers informasjonsskjerm og en 14,9-tommers kontrollskjerm med touchkontroll.

Og nye iDrive tar også vare på dreiehjulet.

For i midtkonsollen finner man et touchpanel sammen med det klassiske dreiehjulet til infotainmentsystemet. Hvordan dette fungerer er foreløpig ikke kjent, men de første bildene viser iallfall noe av grafikken som tas i bruk.

En annen ting som er nytt er at vi ikke lenger skal bruke fysiske nøkler, men disse skal forbli i lommen ‒ og aller helst være bakt inn i mobiltelefonen.

BMW kom med sin første digitale nøkkel i 2018, og i samarbeid med Apple var merket den første bilprodusenten som introduserte digital bilnøkkel på iPhone. Bilen låses enkelt opp ved å holde iPhone-mobilen mot sensoren i dørhåndtaket.

Nå tar BMW og Apple dette til et nytt nivå, for med iX trenger man ikke en gang å plukke fram mobilen. Den nye generasjonen er basert på Ultra-Wideband (UWB)-teknologi – en digital radioteknologi med kort båndbredde som skal være enda mer presis og sikker.

Et stort problem med nøkkelfrie bilsystemer er såkalte «relay attack», hvor kjeltringer kan plukke opp signalene som sendes fra nøkkelen og på den måte klone den digitalt. Deretter er det bare å hoppe i bilen og kjøre av gårde.

Bransjen selv forsøker nå å løse dette, og anført av BMW og Apple jobbes det nå med å etablere en digital nøkkelspesifikasjon for UWB som skal sette en ny global standard for bilindustrien.

BMW har gitt oss en forhåndstitt på det nye iDrive-systemet i forbindelse med den store CES-messen som i år foregår digitalt, men som vi skjønner holder de igjen en del info.

– Flere nye detaljer om BMW iX vil gjøres kjent i tiden fremover. Produksjonen starter i Dingolfing, Tyskland til sommeren, og de første bilene kommer til Norge til høsten, med lansering i november. Vår ambisjon er at norske forhandlere kan begynne å ta imot bestillinger nå til våren, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter