BMW i7 ‒ en av bilene regjeringen «vil ta»

Dette er et godt eksempel på luksuselbilen som regjeringen «ville ta» med vektavgift og mva., men en stor kundegruppe er vel fort Stortinget, så da blir det vel du og jeg som betaler for herligheten likevel?


Dersom man bruker egenvekten for en BMW i7 som utgangspunkt for vektavgiften, så er det 2.715 kilo, men ettersom bilen vi så på er såpass godt utstyrt mistenker jeg nok at den har en enda høyere egenvekt.

Med 2.715 kilo som utgangspunkt og 12,50 kroner per kilo over 500 kilo, så lander vektavgiften tett opp mot 27.688 kroner for BMW i7.

Grunnprisen for denne bilen var 1.166.600 kroner, noe som gir 166.650 i moms for beløpet som overstiger 500.000 kroner. Med vektavgift og moms lander grunnprisen fort på 1.360.938 kroner.

Denne bilen koster med utstyr 1.614.400 kroner, og det gir 278.600 kroner i moms, og en sluttpris i 2023 på 1.920.688 kroner. Da snakker vi meget kostbar elbil, men du verden så deilig.

BMW i7 xDrive60 har 544hk og 745NM noe som gjør at den kan ta turen fra 0 til 100 km/t på 4,7 sekunder.

WLTP-rekkevidden for blandet kjøring er inntil 592-625 kilometer, og ladehastigheten kan komme opp i 200 kW. Du kan faktisk trekke henger med denne bilen, inntil 2.000 kilo.

Bagasjerommet er på 500 liter, og vises i videoklippet som kommer litt lenger ned i saken her.

Høyre baksete er der vi kommer til å finne landets topp-politikere, når de fraktes mellom møter og flyplass/Storting/NRK.

Det blir nok også noen bedriftsledere og andre limmo-kunder som vil befinne seg bak her, for dette er bilens hedersplass.

Fra skjermen i armlenet i døra kan du velge loungeposisjon på setet når ingen sitter i passasjersetet framme, og ta deg en hvil mens du lar setet massere dine ømme muskler etter alle kunstens regler.

Skal du teste ut alle massasjeprogram må du nesten satse på å bli gjenvalgt, så du får et par perioder på Stortinget, for listen over ulike massasjeprogram er lang og behagelig.

Ryggen lenes tilbake og hodestøtten løftes for å gi den optimale støtte, og i armlenet som her er delvis åpnet finner du en ekstra myk pute du kan feste på nakkestøtten, for ekstra god sovekvalitet.

Executive Lounge Seating er ekstrautstyr, det er også Executive-pakken som gir seteventilasjon bak og massasje bak.

Skal sjåføren få massasje og ventilasjon i sitt sete er det en egen ekstrapakke for det.

Førerdøren er dekket med mykt skinn, og ganske mye metall som hører med til Bowers & Wilkins Diamond surround sound-system til 51.200 kroner fra listen over ekstra utstyr.

Førermiljøet er langt fra kjipt, og de som kjører rundt på VIP’er kan glede seg til en komfortabel arbeidshverdag, med veldig komfortabelt sete som i denne bilen var utstyrt med både massasje og ventilasjon.

Denne i7’en var også utstyrt med dører som åpner seg selv, slik at sjåføren ikke må ut for å åpne døra for VIPéne med mindre det er en foto-plass som krever det.

Rattet er godt å holde i, skjermene er gode og det er enkelt å betjene menyer slik man selv måtte ønske, enten med å ta på skjermen eller å bruke menyhjulet som fungerer som joystick.

I videoklippet over tar vi en liten runde i bilen, og viser også bagasjerommet som totalt er på 500 liter.

Enten man sitter framme eller bak er dørknappen plassert slik at man mest mulig elegant skal kunne trykke på den selv for å åpne/luke døra. Dette vises i videoklippet litt lenger opp her.

BMW i7 har et heftig luksusnivå, og er priset deretter, vi gleder oss til å prøve den en vakker dag.

Når det skjer skal vi komme tilbake med en ny sak om BMW i7.

Les flere tester hos Nybiltester

Les mer om:

Nyheter Tester