Den første BMW i5 har nå gått inn i produksjon. (Fotos: BMW)
BMW i5 inn i produksjon
En elbil som mange nok venter på har nå avsluttet sin utviklingsperiode, og fredag startet produksjonen av den nye BMW 5-serien i Dingolfing-fabrikken.
BMW 5-serie kan spore sin arv helt tilbake til 1972, og har kommet i sju generasjoner. Men aldri har en ny generasjon 5-serie vært så viktig som nå.
For som flere av de andre seriene til BMW, som X1 og 7, skal de også lage en egen i-versjon av 5-serien. Det betyr som kjent en ren elbilmodell, og dermed heter den BMW i5.
-->
Neste generasjon har vokst såpass mye at den nå runder 5 meter, og mer eksakt er 8. generasjon 5,06 meter lang, 1,90 meter bred og 1,52 meter høy. Kanskje enda viktigere har akselavstanden økt med 2 centimeter til akkurat 3 meter, og bakerst kommer bilen med et ganske gavmildt bagasjerom på 490 liter. Og ja, det er tillatt hengervekt på 1.500 kilo.
En BMW i5 M60 kan også lokke med et elektrisk drivverk med to motorer som gir en systemeffekt på solide 517 hestekrefter, mens batteripakken åpner for 516 kilometer rekkevidde for denne potente utgaven.
BMW i5 eDrive40 med bakhjulsdrift og 340 hk har en oppgitt rekkevidde på 582 kilometer, mens hurtigladingen går unna med 205 kW for begge de to søstrene.
Lanseringen skal ta plass i oktober, men allerede nå har altså produksjonen startet.
Den tar plass i BMW-gruppens store Dingolfing-fabrikken som runder 50 år i 2023.
‒ BMW i5 og vår fabrikk i Dingolfing er perfekte eksempler på hvordan BMW Group transformerer seg for e-mobilitet og utvikler fabrikkene våre på veien til BMW iFactory, sier Milan Nedeljkovic, medlem av BMW AG-styret med ansvar for produksjon.
‒ E-mobilitet er den nye normalen ved våre fabrikker over hele verden. Mellom 2021 og 2024 vil vi ha integrert totalt 15 helelektriske kjøretøy i produksjonsnettverket vårt.
8. generasjon av 5-serie skal komme både som elbil, som hybrid og med forbrenningsmotor.
– Vi følger markedet. Kundekrav bestemmer hvordan den faktiske drivverksblandingen ser ut, sier Nedeljkovic.
Dingolfing-fabrikken har spyttet ut rundt 12 millioner biler siden den første bilen rullet ut av samlebåndet i september 1973, og rundt to tredjedeler av disse er nettopp 5-serien.
‒ BMW 5-serien har tradisjonelt vært Dingolfings kjernemodell, og vil gi verdifull drivkraft for volumer også denne gangen, sier Dingolfing-sjef Christoph Schröder.
I fjor satte fabrikken samme mer enn 280.000 biler, og Schröder forventer at dette tallet runder 300.000 i år med produksjonsstart for BMW 5-serie Touring og 8. generasjons BMW M5-modeller.
Og den er altså i gang. Her er bilde av den aller første bilen av den nye generasjonen BMW 5-serie, og i disse elbil-tider passende nok den kommende BMW i5: