BMW 4-seriens nye ansikt

Det skjuler seg mye bak fronten til BMW Concept 4. Sevideo.


Å designe en ny 4-serie er ikke den enkleste oppgaven her i
livet, så da BMW skulle gjøre akkurat det med Concept 4 var de smarte nok til å
bla tilbake i historien. Langt tilbake.

Det de ville studere var nyregrillen, den viktigste designdetaljen
for BMW-modeller.

-->
Faktisk rykket de nesten helt tilbake til start, og der
dukket det opp en svært så flott og viktig modell. Nemlig BMW 328.

Denne ble produsert før krigen brøt ut i 1940, og bød på en
tidlig versjon av den nå kjente nyregrillen, signaturen til BMW.

Den, og resten av bilen, var vakker som få, og i tillegg hadde den så mye muskler at bilen også hevdet seg på racerbanen. Og en slik kombinasjon skal man ikke kimse av.

Ja, du skal få se et bilde av den, men ikke riktig ennå.

En annen ikonisk modell BMW-designerne har sett til da de tegnet Concept 4 var BMW 3.0 CSI, også den ansett som en av de mer legendariske tyskerne har i den tykke historieboka.

Da BMW laget denne tok de utgangspunktet 2000C, en 2-dørs
coupé som kom i 1965. De videreutviklet denne, og kunne i 1968 vise fram
E9-serien med den nye 6-sylindret M30-motoren. Ut av denne kom den berømte 3.0
CSI i 1971, og ja, du skal få se bilde av den også. Men ikke riktig ennå.

Disse to har kanskje ikke dannet grunnlaget for Concept 4,
men iallfall fungert som en inspirasjonskilde for nesepartiet til konseptet som
ble vist fram på Frankfurt Motor Show.

For BMW har gått seriøst til verks når de har utviklet bilen
som skal vise designretningen for kommende 4-serie-modeller.

Slik ser BMW Concept 4 ut:

Moderne linjer altså, og dette kunne nesten vært hvilken som heltst bil.

Men som du ser på bildet under skiller denne seg ut både hos BMW og resten av bilverden når det kommer til grillen, selve ansiktet til alle BMW-modellene. Den er vertikalorientert, tipper litt framover og skjuler en drøss med detaljer.

I grillen er det horisontale trimelementer som gir en kontrast til fronten, og studerer du luftinntakene på hver side kan du se at du se at det er små 4-tall som danner mønsteret.

Frontlyktene har ikke det vanlige glassdekselet, men BMW har
bygd de inn i et forsøk på å lage «tredimensjonale skulpturer», ifølge dem
selv.

Lyktene er smale, og peker ned mot grillen og gir fronten et
muskelløst utseende sett rett forfra.

BMW har av en eller annen grunn kun offentliggjort bilder av en mørklagt front, men det er iallfall mulig å se det hissige uttrykket.

Linjene videreføres oppover det avrundete panseret med klare
linjer og kanter, og fortsetter helt bak.

Konseptet byr på lang akselavstand, en flytende taklinje som
stuper ned mot bakenden, smale sidespeil og noen digre hjul på 21 tommer. Det
liker vel alle?

Bakenden er om mulig enda mer spesiell, og her dominere en
diffuser nede og en spoiler på toppen. Og ja, det er eksosstusser, så denne er
iallfall ikke elektrisk ‒ selv om også modeller i den kommende 4-serie vil bli det.

BMW i4, en 4-dørs coupé, skal etter planen lanseres i 2021, og
denne helelektriske versjonen skal klare 0-100 km/t under 4 sekunder og med en
rekkevidde på over 600 kilometer.

Vi lovet bilder av både BMW 328 og BMW 3.0 CSI, to modeller
som har inspirert Concept 4. Her er de to, og se også en video av BMW Concept 4
under bildene.

Les også:

Les mer om:

Nyheter