Blåser nytt liv i gamle Land Rover Defender

Lyst å hippe opp den gamle Land Rover Defender? Det larseg nå gjøre.


Ingen skal beskylde Land Rover for å kaste prinsippene ut av
vinduet bare for å følge nye trender. Er det et merke som lar seg gjenkjenne
siden det ble introdusert i 1948 er nettopp det britiske merket.

Produksjonen av modellen som nå er kjent som Defender startet
opp i 1983, og da kjent som Land Rover 110. Tallet beskriver rett og slett
akselavstanden, som var på 110 inch ‒ 2,8 meter.

-->
Denne ble raskt fulgt av Land Rover 90, og etter flere andre
utgaver ble Defender endelig hetende akkurat det i 1990.

Og slik har bilen stort sett vært siden den gang, med unntak
av en spretten spesialversjon til 70-årsdagen i fjor.

Da bydde Land Rover på 150 eksemplarer kalt Defender Works
V8, og som navnet hinter hadde produsenten plassert en diger motor på 405
hestekrefter med et dreiemoment på 515 Nm under panseret.

Men den kom altså i svært begrenset utgave, så det er helt
klart på tide med noe nytt snart.

Det har Land Rover selvsagt også innsett, og senere i år
kommer det endelig en splitter ny Defender-modell.

Men det betyr ikke at du trenger å pensjonere din gamle.

For Land Rover Classic har nå utviklet en rekke oppgraderinger til de eldre modellene, og disse skal gjøre bilen om til en nesten like god bil som den ultraspesielle Works V8 ‒ foruten motoren da.

‒ Vi merket at det var en voldsom interesse for Works V8,
som har et helt nytt nivå både når det kommer til kjøreegenskaper og ytelser
for denne ikoniske modellen. Disse oppgraderingene er uttestet og godkjent av
Land Rover Classic, og vi fortsetter å støtte de gamle bilene på best mulig
måte, sier sjefen for avdelingen, Calum McKechnie.

Oppgraderingene starter med 18-tommers felger som passer fra
1994-modeller og nyere, og et nytt oppheng som inkluderer det meste som hører
til dette fra og med 2007-modellene.

De byr også på et handling-sett som inkluderer oppheng,
bremser og felger, mens det siste settet er myntet på bilene med en 2.2-liters TDCi-motor
fra 2012 og nyere og er kun tilgjengelig direkte fra Land Rover Classic

Her får du hele pakken, i tillegg til en tuning av motoren
som gir 40 nye hestekrefter ‒ totalt 162 hk og 463 Nm.

Alle oppgraderingene har gjennomgått samme tester som Works V8, så man trenger absolutt ikke å være bekymret for kvaliteten.

Men for oss i Norge er det kanskje aller enklest å vente på
den nye Defender-modellen, som etter planen skal lanseres senere i år.

Land Rover består i tillegg til Defender av Discovery,
Discovery Sport, Range Rover, Range Rover Sport, Range Rover Velar og Range
Rover Evoque.

Les også:

Les mer om:

Nyheter