Nybilsalget blomstret i mai, og en av bilene som ledet an var BMW iX1. (Fotos: BMW)

Bilsalget tok seg opp

Kom mai, du skjønne. Nybilsalget blomstret i siste måned før sommeren, men fortsatt er salget bak fjorårets.


Det har vært noen tunge måneder for nybilsalget, for både i januar, februar og april var det en nedgang sammenlignet med samme periode i fjor.

Mars var dog et lyspunkt, men det takket være en voldsom registrering av Tesla Model Y. Da ble det nemlig satt en ny rekord med vanvittige 7.442 nye Model Y, og den bilen sto for hele 38,4 prosent av registreringene den måneden.

For alle de andre har 2023 bydd på en sammenhengende nedtur, og grunnen er en kombinasjon av fortsatt produksjonstrøbbel for bilprodusentene og usikre økonomiske tider med høyere renter og en generell prisstigning.

Om trenden fortsetter utover 2023 er selvsagt uklart, men mai gir iallfall et lite håp om at nybilsalget har lagt den verste perioden bak seg.

For tallene til Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) viser at det ble registrert 13.342 nye personbiler i mai, og dette er 1.805 flere biler enn i samme måned i 2022 og en oppgang på solide 15,6 prosent.

Også i forrige måned ble registreringene ledet an av Model Y, og denne elbilen sto bak hver femte nybil som ble registrert i mai. Altså ikke i nærheten av markedsandelen i mars, men fortsatt en klar ener og grunnen til at nybilsalget ikke har havarert helt.

For totalt etter årets fem første måneder er det ifølge OFV registrert 50.983 nye personbiler, noe som er en nedgang på -4,9 prosent i forhold til samme periode i fjor. Av disse er 42.475 elbiler, som i mai hadde en markedsandel på 80,7 prosent.

Når det gjelder nullutslipps varebiler har dette segmentet fått seg et veldig løft i år, og bare i mai ble det registrert 664 nye slike. Totalt har det kommet til 3.466 elektriske varebiler, noe som er opp hele 73,5 prosent målt mot de fem første månedene i 2022.

Det er altså Model Y som fører an, og det ble registrert 2.691 slike i mai. Det tar totalen opp til 12.325 biler på bare fem måneder, og alt tyder på at dette blir årets mest populære nybil.

Nærmest Tesla Y i mai kom Volkswagen ID.4, og det ble registrert 738 slike i forrige måned. Dette er også Norges nest mest populære nybil i 2023 målt etter registreringer, men forspranget opp til Y’en er enormt ‒ det ble registrert 2.712 Volkswagen ID.4 i løpet av de fem første månedene.

I dag, 1. juni, er det eksakt ett år siden BMW åpnet for salget av en potensiell favoritt ‒ nemlig BMW iX1. Den 3. generasjonen av X1 kommer i flere varianter, men det er selvsagt den helelektriske iX1 som gjelder her hjemme.

Og den fikk virkelig fart på seg i mai, for da ble det registrert hele 594 slike her hjemme, og dermed var iX1 den tredje mest populære nybilen i forrige måned. Totalt er det etter årets fem første måneder registrert 1.197 iX1, og det holder til en 8. plass på topplisten.

Dette var topp-5 registrerte biler i mai, ifølge OFV:

  1. Tesla Model Y: 2.691
  2. Volkswagen ID.4: 738
  3. BMW iX1: 594
  4. Toyota Rav4: 580
  5. Volvo XC40: 539

Topp-5 etter årets fem første måneder:

  1. Tesla Model Y: 12.325
  2. Volkswagen ID.4: 2.712
  3. Volvo XC40: 2.398
  4. Toyota bZ4X: 2.180
  5. Volkswagen ID.3: 1.895

Som vi ser på den øverste listen holder Rav4 godt stand mot bølgen av elbilene, og i tillegg var Toyota Yaris den 9. mest registrerte bilen i mai med 363 nye biler og Toyota Corolla den 11. mest registrerte med 295 biler.

Denne trioen er dog de eneste ikke-elbilene inne på topplisten til OFV, og alle de tre må typisk nok se seg slått av elbilen Toyota bZ4X ‒ en elbil som altså er Norges 4. mest registrerte nybil så langt i år.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter