Vi vet at bilene koster ganske så mye mindre i billandet USA enn i Norge. Men ingen regel uten unntak.
Skal du for eksempel kjøpe deg en Toyota Yaris i USA kommer denne i skrivende stund på 133.000 kroner i USA og 195.400 kroner i Norge.
En Volkswagen Golf koster 186.000 kroner i USA og 322.000 kroner i Norge, mens en Volvo XC90 begynner på 406.100 kroner i USA og 936.315 kroner i Norge.
Jo dyrere bil jo større er forskjellen, så vi kan trygt slå fast at, ja, bilene er billigere over dammen.
Så hva med en elbil som Tesla Model 3 da? Her slår jo norske incentiver inn, og gjør den billigere enn det en lignende fossilbil ville kostet her hjemme.
Jo, langdistanseversjonen som er den som nå selges koster 402.300 kroner (inkludert skattefradrag som vil forsvinne i 2020) i USA og 454.700 kroner i Norge, så den er fortsatt billigere i hjemlandet ‒ men forskjellen har altså krympet ganske så mye.
Hyundai har også kommet med en ny elbil, Kona electric.
Denne fikk norsk pris allerede tilbake i mars i fjor, men i USA har de ventet til nå med offentliggjøringen av prisene på modellen som har et batteri på 64 kWh. Vi ble så nysgjerrige på forskjellene mellom USA og Norge at vi måtte sjekke dette ut.
Norsk pris er inkluderer det aller meste av tilgjengelig utstyr (kun soltak som ikke er inkludert), og er satt til 335.900 kroner for den elektriske SUV-modellen. Dette er aggressivt priset, og for eksempel over 40.000 kroner billigere enn kusinen Kia e-Niro (som kommer med firehjulstrekk).
I USA kommer Hyundai Kona EV i tre utstyrsnivåer, og vi må opp på den dyreste for å finne det tilsvarende utstyret som den norske kommer med.
Den varianten heter Ultimate, og hold dere fast ‒ den er dyrere i USA. Jepp, iallfall i utgangspunktet
Den modellversjonen koster nemlig 380.100 kroner i USA, og runder dermed også Kia e-Niro i pris. Men amerikanerne kan også søke om et skattefradrag på 7.500 dollar for denne, og de som gjør dette og får det godkjent slipper unna akkurat billigere enn norske Kona electric-kjøpere. Da vil prisen nemlig ende på 316.300 kroner.
Så vi kan konkludere med at den er billigere i Norge i utgangspunktet, men sluttprisen for de som benytter seg av skattefordelen i USA blir altså mindre. Men gapet som vi så fra de første eksemplene er iallfall tettet.
Nå er det mulig å få Kona EV enda billigere i USA, og den med minst utstyr kommer på 310.300 kroner før et eventuelt skattefradrag på 63.800 kroner. Men da er det så mye mindre utstyr at det blir urettferdig å sammenlikne de to bilene.
Vi vet jo også at våre kjære gule og blå naboer har ganske så mye billigere biler. En Volvo XC90 starter for eksempel på 549.900 kroner der, og vi nærmer oss nesten halve den norske prisen.
Også her må svenskene strekke våpen så det holder når det kommer til Kona electric. Versjonen med omtrent samme utstyrsnivå og samme batteri som den norske starter på 444.900 kroner, og selv om vi trekker fra en klimabonus på 60.000 kroner blir den ganske så mye dyrere i Sverige.
Så det er kanskje ikke så rart at nordmenn er ville etter elbiler.
For endelig får også vi priser som er på linje og til og med mindre enn andre vestlige land, og da bytter vi gjerne ut den forurensende, trafikkusikre bilen med en ny, sikker og klimavennlig en.
Følg bil24 på Facebook