NAF kan melde at det kun ble solgt 430 dieselbiler og 451 bensinbiler i Norge i juli, noe som er det laveste tallet i moderne tid. Ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) hadde bensinbilene en marksandel på 4,3 prosent og dieselbilene måtte nøye seg med 4,1 prosent av samtlige nybiler i juli.
For bare fire år siden ble det registrert mer enn ti ganger så mange bensin- og dieselbiler i julimåned, mer eksakt 5.749 slike.
-->
‒ Nå går det fort. Tallene viser at vi nå ser starten på slutten for bensin- og dieselbilen. Nybilsalget sier noe om hvilken vei det går. Om 20 år kommer bensin- og dieselbilen til å være en sjelden fugl på norske veier, spår Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF.
Og kontrasten er stor om vi ser på nybilsalget hos våre naboer i Sverige, selve bilhovedstaden her oppe i nord.
Mens det i Norge ble registrert 10.507 nye biler i juli, endte Sverige opp med 16.778 nyregistreringer. Og der handler det først og fremst om bensinbiler.
Ifølge Bil Sweden ble det nemlig registrert 5.981 nye bensinbiler i juli, noe som betyr at disse hadde en markedsandel på 35,6 prosent.
Men ladehybridene viser at det skjer en elektrifisering også i Sverige, for med 3.777 nyregistrerte slike biler hadde de en markedsandel på 22,5 prosent.
Deretter kommer nye dieselbiler, hvor 2.563 slike fikk skilt i juli. Det gir en markedsandel på 15,3 prosent, noe som akkurat holdt til å skyve elbilene ned til 4. plass.
Det ble registrert 2.535 elbiler i Sverige forrige måned, noe som sender det totale antall nyregistrerte elbiler i Sverige så langt i år til 25.153 biler. Til sammenligning ble det registrert 63.284 nye bensinbiler i Sverige mellom januar og juli.
De svenske myndigheter har prøvd å justere det de kaller bonussystemet for å få fart på det rene elbilsalget, og i april ble bonusen senket for de ladbare hybridene og høynet for elbilene.
Og som vi har erfart i Norge med store incentiver rundt elbiler er det pengene som gjelder når folk skal kjøpe nye biler, i tillegg til at det selvsagt stadig kommer nye elbiler på markedet.
‒ I juli økte nyregistreringene av elbiler med nær 95 prosent, og på samme tid minsket ladehybridene med drøyt 30 prosent i forhold til juli i fjor, sier Jessica Alenius hos Bil Sweden.
Etter årets sju første måneder er det faktisk Sverige som leder an i EU når det kommer til nyregistreringer av ladbare biler, altså både elbiler og ladehybrider.
‒ Sveriges andel på ca. 40 prosent ligger betydelig over EU-snittet på 15 prosent. Andelen er dog høyere i Norge og Island, med 82,7 prosent respektive 44,3 prosent, sier Alenius.
I Norge var det Ford Mustang Mach-E som ledet an nyregistreringene i juli med 898 eksemplarer, noe som også gjorde sitt til at Ford var det mest registrerte merket med 1.091 nybiler.
I Sverige har det vært opplest og vedtatt at det skal være Volvo som regjerer både blant merkene og modellene, men nå er det svenske merket i ferd med å miste overtaket på hjemmebane.
I juli var det nemlig Kia Ceed som toppet statistikken med 845 biler, og Kia hadde like godt også den nest mest populære i juli med Niro som landet på 827 biler.
– Vi er utrolig stolte over at våre familiebiler Kia Ceed og Kia Niro er både en og to på topplisten, sier Peter Himmer, VD Kia Sweden.
– Våra ladbare modeller har kvalitetene mange svensker etterspør og som vil kjøre klimasmarte, effektive og allsidige biler.
Men det er ikke full krise for Volvo, som fortsatt har den mest populære modellen i 2021 gjennom S/V60. Det ble registrert 548 slike i juli, og totalt er det registrert 10.872 slike biler så langt i år.
Volvo har også den nest mest populære så langt i år med XC60 (8.449), og jaggu har de ikke teppelagt pallen med XC40 som nummer tre med 8.187 registreringer.
Julis mest populære, Ceed, er nummer fire med totalt 6.422 registreringer i løpet av årets sju første måneder.
Men faktisk var det verken Volvo eller Kia som var det mest populære merket i Sverige i juli, for det var Volkswagen med totalt 2.210 registeringer. Kia fulgte med 2.053 biler, og Volvo var treer med 1.883 nyregistreringer.
Totalt i 2021 leder Volvo an med 33.717 biler, fulgt av VW med 24.812 og Kia med 17.024 registreringer.
Så hva med de ladbare bilene?
Jo, i juli toppet elbilutgaven av Niro med 587 biler, etterfulgt av Ceed SW-utgaven som er ladehybrid med 549 registreringer. Og jaggu tok ikke Kia like godt trippelen blant de ladbare, for nummer tre var XCeed plug-in hybrid med 219 registreringer.
Av populære elbiler på det norske markedet kan vi opplyse at det ble registrert 6(!) nye Tesla Model 3 i juli, modellen som så langt i år er Norges mest populære.
Volkswagen fikk registrert 176 nye ID.4 og 206 nye ID.3, det ble registrert 129 nye Skoda Enyaq, 48 nye Audi e-tron og 35 nye Mercedes EQC. Nissan Leaf holder fortsatt koken med 97 nye biler i juli, mens det ble satt skilt på 177 nye Mustang Mach-E, Norges mest populære modell i juli.
Så langt i 2021 leder ladehybriden Volvo XC60N an blant de ladbare med 4.312 registreringer, mens den mest populære elbilen er ID.4 med 3.655 registreringer i Sverige. Det holder også til en 4. plass så langt i år blant de bilene som også kan lades.
Model 3 som topper her i Norge med 6.274 registreringer står med 3.101 registreringer i Sverige så langt i 2021, ganske så eksakt halvparten så mange.
Les også: